Új forgatókönyv alapján működik a fényeslitkei EWG terminál
Váltani kellett, az élet ugyanis átírta az eredeti szkriptet – az Ázsia és Európa közötti konténerforgalom kezelése helyett ukrán gabonát és nyersétolajat rakodnak Fényeslitkén. Izmosodik az EWG Rail magánvasút-társaság forgalma is.
Több mint három éve az iho elsőként számolt be arról, hogy Európa legmodernebb szárazföldi konténer- és kombiterminálja épül Fényeslitkén. Az eredeti tulajdonosi szándék szerint az East-West Gate (EWG) intermodális terminál az Ázsia és Európa közötti, az Új Selyemúton zajló áruforgalom egyik fontos állomásaként hozzájárulhat a teljes logisztikai térség (hagyományos értelemben véve a záhonyi átrakókörzet) újjáéledéséhez. A felismerés abból fakadt, hogy nyomtávváltásból adódó átrakás jelentős hányada a fehérorosz–lengyel átmenetben a lengyelországi Małaszewiczére összpontosult, ám az ottani terminálok a kapacitásuk felső határán működtek, a konténervonatok jelentős várakozásra kényszerültek, és már csak ezért is lehet létjogosultsága egy alternatív útvonalnak; ráadásul a piac a kínai forgalom további bővülésére számított.
Akkor még 2021-et írtunk, az egy évvel későbbi, Ukrajna elleni orosz agresszió azonban keresztülhúzott minden számítást. A teljes egészében magánberuházásból, mintegy negyvenmilliárd forintos ráfordításból megépült, a normál és a széles vasúti nyomtáv találkozásánál kialakított, margitszigetnyi területen elterülő létesítmény az évi akár egymillió TEU kezelése és Magyarország a logisztika világtérképre történő visszahelyezése helyett hosszú hónapokra az újratervezés, a kiútkeresés fázisába kényszerült. Másfél éve azonban már tudható volt, egy új keleti kapcsolat válhat gyümölcsözővé – az EWG 2022 novemberében már képes volt óránként nyolcszáz tonna gabona és 450 köbméter napraforgóolaj kezelésére, ám arra, hogy valóban az East-West Gate lehessen az ukrán élelmiszerexport legnagyobb vasúti központja, még várni kellett.
Vélhetően egészen mostanáig: a napokban megérkezett ugyanis Fényeslitkére az első harminc, egyenként 95 köbméteres, a svájci Wascosától lízingelt, Tagnpps sorozatú, ömlesztett áru szállítására szolgáló teherkocsi, amikkel az EWG a piacokra fuvarozhatja az ukrán gabonát. A kocsik Munkácsig járhatnak be az ukrán vasúthálózaton, az irány onnan pedig elsősorban Olaszország. Májusig további harminc Tagnpps-sel bővül a flotta, júliusig pedig befut hatvan, étolajszállításra szolgáló tartálykocsik is. (A gyári tábla szerint a gabonáskocsikat a horvát, Slavonski Brod-i Đuro Đaković építette). Az EWG-hez érkezett, a társasági arculathoz illeszkedő színű gabonaszállító kocsik kialakításuknál fogva alkalmasak arra, hogy megadott maximális vonathosszon belül a lehető legtöbb vagont sorozhassák be egy irányvonatba.
A cél az, hogy a száz százalékig az East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt. tulajdonában lévő EWG Rail mintegy négyszáz teherkocsival, hozzávetőlegesen 15 ezer tonna kapacitással végezhessen vasúti teherfuvarozást – ennyivel már jelentős volumeneket lehet A-ból B-be mozgatni. Az elegyeket hat fővonali, az Akiemtől bérelt villamos mozdonnyal továbbíthatják: öt 186 sorozatú Traxx-szal, valamint egy 193 sorozatú Vectronnal. A wascosás kocsik mellett felül nyitott konténerekben is kezelnek Fényeslitkén ömlesztett árut, ezekben a gabona mellett akár vasércet is lehet szállítani.
Az új elvárásokhoz igazodva jelenleg is folyik a fényeslitkei állomás bővítése: nő a vágánykapacitás, bővül a technikai kiszolgálás lehetősége, és a kínálkozó lehetőségek között vetnek számot a (daruzható) félpótkocsik forgalmának majdani beindításával. Tálosi János, az East-West Gate vezérigazgatója azonban még ennél is távolabbra tekint: meggyőződése szerint az orosz–ukrán háborúnak belátható időn belül be kell fejeződnie, és a fényeslitkei terminálnak, az ottani jelentős átrakókapacitásnak Ukrajna újjáépítésében lehet óriási szerepe.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!