Új kormánygép-tender, de csak választások után

iho   ·   2013.09.11. 14:00
cim3

Eredménytelenségre hivatkozva a Honvédelmi Minisztérium Védelemgazdasági Hivatala visszavonta a három (polgári) szállítórepülőgépre kiírt közbeszerzési tenderét – erősítette meg Hende Csaba jelenlegi honvédelmi miniszter Juhász Ferenc volt honvédelmi miniszter írásbeli kérdésére adott válaszában a korábbi információkat.

A tenderről az iho.hu is beszámolt, mint ahogy korábban hírt adtunk a tender lefújásáról is, a mostani közlésben az az új, hogy a miniszteri válasz szerint a tender visszavonása nem végleges.

A Napi.hu cikke arra emlékeztet, hogy a Honvédelmi Minisztérium repülőgéptenderének keretében három személy és teherszállításra alkalmas gépet vásároltak volna az „Állami Légiszállító Flotta” számára. A tervek szerint mintegy ötmilliárd forintért, két teherszállító és egy személyszállító gépre már ki is írták a tendert a kiöregedő honvédségi szállító repülőgépek pótlására. Jelenleg a Magyar Honvédség öt Antonov An-26-os kéthajtóműves, légcsavaros-gázturbinás teherszállító repülőgéppel rendelkezik – ezek többsége 30-40 éves –, ám a nagyobb gond velük, hogy az ötből csak kettő üzemképes.

A valószínű típus az Avro RJ85-ös lett volna

A korábbi számítások szerint három használt, 20 éves gép ötmilliárd forintért megvásárolható, ebből a pénzből a következő húsz évben a szállítófeladatok ellátását meg lehet oldani. A honvédelmi miniszter szerint 2008-2012 között polgári légiforgalmi gépek bérlésére – főként az afganisztáni szállítások miatt – 5,2 milliárd forintot költ a Magyar Honvédség. A szállító repülőket nemcsak a katonák, de a kormány is használhatná protokollcélokra.

A korábbi kiírás szerint a három szállítógépet 2013 decemberéig kellett volna leszállítania a tendernyertesnek, de a kormány a nyáron elállt az ügylettől – vélhetően annak várható politikai felhangjai miatt –, pedig a gépekre valószínűleg szükség lenne. Hende Csaba mostani írásbeli válaszából az is kiderül, hogy a vételt a kormány 2014 második felére ütemezi át – vagyis az ügy a választások után újra napiredre kerül.

A gépnek nemrég alakították ki kifejezetten katonai szállításokra alkalmas változatát

Az iho/repülés korábban arról is hírt adott, hogy a tender kiírása feltehetően leginkább a Jumbolino néven becézett, már gyártásban nem lévő négyhajtóműves brit repülőgépre volt szabva, amelynek van teher- és van személyszállító változata is, sőt, a kettő kombinációja, a QC azaz Quick Change változat is repül. Ez a típus adja a brit királyi család légifliottájának egy részét, de legújabban a királyi légierő, a RAF is hadrendbe állította katonai szállítógépként: a briteket ugyancsak az afganisztáni kivonással kapcsolatos szállítási igények késztették a gép katonai változatának üzemeltetésre.

A nyári döntés a tender lefújásáról közvetlenül azután történt, hogy a Sólyom Airways vezérigazgatójával készült interjú alapján az iho/repülés a magyar sajtóban először közölte: az alakuló magyar légitársaság a maga ősszel kiépítendő regionális hálózatához ugyancsak ebben a típusban gondolkodik, és szándéka felajánlani a kormánynak a gépparkja üzemi költségen történő igénybe vételét állami utazások céljaira. A társaság vezérigazgatója, Vágó József portálunknak arra utalt, hogy ilymódon a kormánygép-tender szükségtelenné válik.

A típus leghíresebb protokoll-példányait a brit királyi család használja <br>(fotók: Royal Air Force)

Azonban az első Sólyom-Boeing budapesti bemutatkozásakor Vágó már úgy válaszolt az iho/repülés kérdésére, hogy a cég regionális utasszállítói mégsem Avro RJ-k lesznek, mert a vezérigazgató szerint jelenleg kevés ilyen gép szerezhető be a lízingpiacon.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.