Új Lódarázs-változat: az olcsó megoldás

iho   ·   2013.09.02. 11:30
cim2

A mintegy huszonöt órányi, háromhetes első tesztrepülés-sorozat végeztével a Boeing nyilvánosságra hozta a világszerte ismert harci gép, az F/A-18 Hornet típuscsalád legújabb variációját. A most gyártásban lévő, az eredeti Lódarázshoz képest megnövelt teljesítményű, nagyobb szárnnyal és több üzemanyaggal repülő Super Hornet úgynevezett Advanced változata alacsonyabb észlelhetőséget és jóval nagyobb hatótávolságot ígér. A fejlesztést a Boeing a Northrop Grumman részvételével indította, de ugyancsak részese a programnak a General Electric, vagyis a hajtóművek gyártója, és a gép fegyverzetéért felelős Raytheon.

Ebből a szögből jól láthatóak az illeszkedő póttartályok...<br>(fotók: Boeing)

A Boeing F-18-as divíziójának igazgatója úgy nyilatkozott, hogy egyáltalán nem csak a potenciális külföldi vevők számára készültek a módosítások: a cég nagyon is számít arra, hogy a legfontosabb felhasználó, az Egyesült Államok haditengerészete is érdeklődik az Advanced iránt, annak ellenére, hogy érvényben vannak a költségvetési megszorítások, és az új változat beszerzésére egyelőre nincs finanszírozás. A US Navy bocsátotta egyik frissen elkészült Super Hornetjét a gyár rendelkezésére, hogy a Boeing elkészítse a demopéldányt, és ugyancsak a haditengerészet kifejezett kérésére fejlesztettek ehhez a típushoz is illeszkedő póttankokat. Természetesen ezek jelenléte az első legfeltűnőbb újdonság, amit a fotók elárulnak. Iparági megfigyelők szerint a döntés az Advanced bevezetéséről 2015-ben születhet meg, és ez a döntés először a 2016-os költségvetésben jelenhet meg.

Az Aviation Week elemzése szerint a Hornet-változat iránti igény összefügghet az igazi váltótípus, az F-35 bevezetése körüli bizonytalanságokkal, annak ellenére, hogy az új gép rendszerbe állítása kapcsán az elmúlt hetekben már igen kedvező hírek is napvilágot láttak. Miközben a tengerészgyalogság a függőlegesen leszállni képes variáns korlátozott hadrafoghatóságát 2015 végére tervezi, addig a haditengerészet várakozásai szerint a hordozó-változat csak 2019-ben éri el ezt a szintet. A Super Hornet Advanced a Lockheed-riválisnak lehet az alternatívája, ugyanakkor a Boeing Advanced Hornetje a gyártó szerint megfelelő eszköz lehet még a 2030-as években is.

...ezen a fotón pedig a gép hasa alá függeszthető fegyvertér látszik

A végleges fejlesztés mindössze egymilliárd dollárt, vagy még ennél is kisebb összeget emészt fel, ez valóban meglehetősen alacsony ár egy olyan sikeres programért, amely egy harcigép-típus továbbélését teszi lehetővé. Az új variáns ára mindössze tíz százalékkal lenne magasabb a gép mostani, példányonkénti 51 millió dolláros áránál, ebbe beleértendő mind a két hajtómű, mind a fegyverzetrendszer, természetesen maguk a föld-levegő és levegő-levegő eszközök ehhez még pluszban számolandók. Vagyis az új típusváltozat 56 millió körüli áron futna. A Boeing a Navy számára is követhetőnek tartja az ausztrálok politikáját, akik az F-35-ösök vásárlását el is halasztották, és a Super Hornetek töltik be addig a keletkezett űrt. Ugyanakkor a gyártó szerint az Advanced módosításai viszonylag kis megbontás árán beépíthetők a jelenleg repülő Super Hornetekbe is. A Boeing is ezt hangsúlyozza: nem egyszerűen az F-35-ösökre tekintettel ajánlják a variánst, hanem azért, mert annak legyártása vagy az átépítés olcsó megoldást kínál az üzemeltetőknek.

A próbákat a Patuxent River bázison repülték

A változtatások persze még további finomításokat, aerodinamikai teszteket feltételeznek. A szárnyak felett, a törzs mellett elhelyezett illeszkedő póttartályok mellett a másik külső újdonság a törzs alatti zárt fegyvertározó: ezek, és egy új, a hajtóművek elülső fokozatát jobban takaró beömlő ötven százalékkal csökkentik a gép frontális észlelhetőségét, mondja a Boeing programfőnöke. Az Advanced harci hatósugara 700 mérföldre nő, az alacsony légellenállású kiegészítő tartályok és a fegyvertartály számottevően nem csökkentik a gép manőverező képességét, viszont javítják a túlélőképességét. Az Advanced javított teljesítményű hajtóműveket, modernizált pilótafülkét és infravörös felderítő rendszert is kap majd.

Fontos lesz az észlelhetőség csökkentése érdekében a beömlők átalakítása is

Megfigyelők megjegyzik, hogy a Boeing politikája meglehetősen következetes: miután a Lockheed F-35-ösével szemben elvesztette az új többfeladatú harci gép pályázatát, már második most futó típusát veti alá olyan módosításoknak, amelyek a gép harcértékét erősen növelhetik, de nem jelentenek sokkal nagyobb költséget az eredetihez képest. Az F-15 Silent Eagle átalakított vezérsíkjaival és azzal, hogy a korábbi, eredetileg a támadó E-változatra kifejlesztett illeszkedő tartályokat belső fegyvertárrá alakították, megintcsak a gép észlelhetőségét csökkentették radikálisan. Az évtizedek óta szolgáló Eagle új változata valószínűleg a dél-koreai légierő kötelékében áll majd először szolgálatba.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek