Új multimodális központ jön létre Gentnél

iho   ·   2019.08.22. 18:00
400px_kluizendok

A beruházás során tíz-tíz hektáron átrakodóközpontot és ro-ro terminált, húsz hektáron pedig vasúti terminált alakítanak ki. A vállalatok szándéknyilatkozatot írtak alá az új intermodális létesítményről, mely csomópontként funkcionálhat a Földközi-tengeri régió, Kelet-Európa és Északnyugat-Európa között. Az új telep a gyűjtőfuvarozó cég kapacitásait is jelentősen növelni fogja.

A húszhektáros vasúti terminál teljesen új szolgáltatásként nemcsak az Ekol és a Transuniverse számára áll majd rendelkezésre, más vállalatok előtt is nyitva áll. A török logisztikai vállalat jelenleg is számos vasúti kapcsolatot üzemeltet, többek között az olaszországi Trieszt és a németországi Köln között is járnak a szerelvényei. Az Ekol Logistics más európai célpontokra is ki szeretné terjeszteni a hálózatot, a genti északi-tengeri kikötő (North Sea Port) csomópontot jelent majd egyrészt a Spanyolország, Görögország és az észak-afrikai Magreb-térség közötti intermodális vasúti szolgáltatások számára, másrészt az Egyesült Királyság és később a skandináv térség felé is.

Bővül a genti Kluizendok szolgáltatási területe: a török Ekol Logistics és a belga Transuniverse Forwarding hoz létre multimodális központot (kép forrása: vesselfinder.com)

A Transuniverse Forwarding átrakodóközpontot üzemeltet a genti Wondelgemben egész Európa, Észak-Afrika, valamint a közel-keleti térség gyűjtőfuvarozása számára. A létesítményben egy helyen csoportosulnak a szállítmányok, majd szétosztják azokat különböző teherautókhoz vagy intermodális konténerekbe, hogy eljussanak a célállomásaikra. A forgalom mértéke évek óta stabilan nő, jócskán kinőve a jelenlegi nyolcezer négyzetméteres infrastruktúrát. Ezért most egy tízhektáros területen hoznak létre egy új, húszezer négyzetméter alapterületű átrakodóközpontot. Az előzetes tervek alapján a 2021 végére elkészülő épület több mint háromszáz méter hosszú és hatvan méter széles lesz, száznegyven rakodóhellyel. A nagy méret miatt az átrakodási műveleteket részben automatizálni vagy robotizálni kell majd.

Mivel az Egyesült Királyságba szánt konténereket és az azokat cipelő félpótkocsikat Gentből hajóval fogják elszállítani, az Ekol Logistics és a Transuniverse egy úgynevezett ro-ro (roll on, roll off; vagyis a közúti-vízi kombinált szállítás azon formája, ahol a közúti járművek a speciálisan erre a célra épített rakodókon át saját kerekeiken gördülnek fel az őket szállító vízi járművek rakfelületére, az út végpontján pedig legördülnek azokról) terminált épít majd ki a Kluizendoknál. A létesítményt egy harmadik fél fogja üzemeltetni, mellyel már folynak a tárgyalások. A Gent és az Egyesült Királyság közötti rövidtávú tengeri forgalom növekedésében hatalmas potenciál rejlik. Mivel a Brexit következtében várhatóan jelentős torlódások fognak kialakulni a La Manche-csatorna kikötőinél, a kontinentális európai hátország vasúti kapcsolatai lehetőségeket fognak kínálni a Gent és az Egyesült Királyság északi részén található kikötők közötti vízi szállítás számára.

Ezek a fejlesztések teljes mértékben összhangban állnak a genti kikötő azon céljával, hogy a Kluizendok még inkább multimodális logisztikai csomóponttá váljon. A North Sea Port arra ösztönzi a vállalatokat, hogy egyre inkább vegyék igénybe az olyan fenntartható szállítási módokat, mint például a vasúti vagy vízi.

Napjainkban a Transuniverse hetente több mint száz teherautót és intermodális konténert kezel Wondelgemben. A Kluizendok új fejlesztéseinek köszönhetően a cég öt éven belül várhatóan megduplázza a jelenlegi forgalmat. A kikötő vasúti terminálját használva az Ekol hetente húsz vonatot fog majd közlekedtetni, összekapcsolva az új csomópontot az európai hátországgal. A terminál a tervek szerint évente körülbelül kétmillió tonna árut fog kezelni.

A teljes beruházás közvetlenül és közvetve több száz állást teremt. Az új létesítményben az Ekol és a Transuniverse a jövőben is folyamatosan fejleszteni szeretné a logisztikai szolgáltatások körét. Mivel a kikötő környékén elég terület áll rendelkezésre, a North Sea Portnál jelentős lehetőségek rejlenek egyéb, a kikötővel kapcsolatban álló logisztikai tevékenységek bővítéséhez – jelenti a Railfreight.com.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek