A világ tíz legutálatosabb reptere 2.

Daka Olga   ·   2011.11.16. 20:00
utalat2_cimlap

Amint az előző részben olvashatták, hogy a listán a tizedik legelviselhetetlenebb a São Paulo–Guarulhos Nemzetközi Reptér Brazíliában; a kilencedik: Perth Airport, Perth, Ausztrália; nyolcadik: Tribhuvan International, Kathmandu, Nepál; hetedik: John F. Kennedy International, New York, Egyesült Államok; a hatodik a nemszeretem repterek sorában: Jomo Kenyatta International, Nairobi, Kenya (JKIA)

Ötödik: Ninoy Aquino International (NAIA), Manila, Fülöp-szigetek

Jobb, ha sisakot húzol a fejedre; 2006-ban szakadt le a plafon első része. Küszködtek a földi személyzet sztrájkjával, a rendetlenséggel, a leveskonyha-stílusú járatokkal, amelyek még több járatba táplálódnak be, és egy mindent elborító hiábavalóság-érzéssel; a NAIA így új értelmet adott a „megragadt az 1970-es években” kifejezésnek.

Az 1-es terminálon minden Fülöp-szigeteken kívüli légitársaság tömve van, dacára a komoly kapacitás-túllépésnek, miközben az új és kevéssé használt 3-as terminált csak néhány kisebb cég foglalja el. A rossz sajtóhírek ez évben elszabadultak, „A világ legrosszabbja” szalagrendet ítélték oda a repülőtéren való alvási lehetőségek miatt, ezt még tetézték a plafon leszakadásával, a bénító sztrájkkal a földi kiszolgálók részéről a 2-es terminálon, az elkavarodott poggyászokkal, a mocskos mosdókkal, a kevés ülőhellyel a kapuknál, az újratöltött vizesflakonokkal, amiket kiskereskedelmi boltokban adtak el, és ott volt még az Amazing Race-stílusú* beléptető gyakorlat jókora bürokráciával megspékelve. Természetesen említést tettek a lerobbant mozgólépcsőkről, a mátrixnyomtatóval írott, méteres utaslistákról, valamint a „kreatív” repülőtéri illetékekről.

Negyedik: Toncontín International, Tegucigalpa, Honduras

A túlárazott chips legyen a legkevesebb az aggodalmaid közül!

Amikor a legszokványosabb reptéri hascsikarások a rossz hatékonyságról szólnak, akkor a váró kényelmetlen székei, a mocskos padló, a szánalmas vacsoraválaszték már nem is számít? Amikor csak azt kell figyelned, vajon a 757-es, amin ülsz, tényleg meg tud-e állni, mielőtt a pálya elfogy, tényleg nem gondolsz a drága chipsre.

Egy teknőszerű völgyben fészkel ez a repülőtér 957 méterrel a tengerszint fölött. Toncontín közismerten szigorú, hegyekkel övezett leszállópályáját meghosszabbították 300 méterrel, miután a TACA egy gépe katasztrófát szenvedett 2008-ban: túlfutott a pályán. Ez nem volt elég ahhoz, hogy ne kerüljön rá a History Channel bélyege, miszerint ez a világ második legveszélyesebb reptere.

Nepál hajmeresztő Tenzing–Hillary Repülőtere a Himalájában még mindig viszi a pálmát, de kevesebb hasfájást okoz az Everest-imádóknak, mivel főleg ők használják, akik úgyis kalandvágyból mennek oda. Nekik ott leszállni valószínűleg piskóta – szerény bemelegítés – az Everest megmászásához képest.

Harmadik: London Heathrow, Anglia

„Legközelebb elindulsz – egy pingvin sebességével”

Attól függően, hogy Heathrow öt terminálja közül melyiken toloncolnak keresztül, az általános tapasztalatod a világ harmadik legforgalmasabb repülőterével kapcsolatban besorolható az enyhén fárasztótól a Waczak Szállóig bezárólag nevetséges kategóriába.

Elsiettek dolgokat – ahogy udvariasan nevezték: kezdeti problémák miatt – fényesen és légiesen az 5-ös terminál esetében (csak emlékezz arra a dőzsölő, hatalmas megnyitásra 34 törölt járattal!), majd szépen átgondolták a problémákat az 1-es, 2-es és 3-as termináloknál, a végeredmény: az utasok beszorultak saját teljesítőképességük határai közé.

Parkolási fejetlenség. Tönkrement poggyászkocsik. Zsákutcába vezető biztonsági folyosók. Hosszú séták (vagy inkább, hogy pontosak legyünk, futások) kapuk között, hogy legalább meghalljuk, mikor az utolsó figyelmeztetés! elhangzik. Annak felismerése, hogy Heathrow-ról kijutni tovább tart, mint onnan Madridba elrepülni.

A repülőtéren, amely azt hirdeti: „itt vált az egész világ repülőgépet”, minden lepárlódik a krónikus képtelenség zaccáig, hogy ennyi emberrel megbirkózzon. Egy hatodik terminál megépítése segítene még több ideget kettévágni…

(Valójában hatodik terminál helyett egy új repülőtérről gondolkodnak a britek a Temze torkolatában, hátha az jobban sikerül. A szerk.)

Második: Los Angeles International Airport (LAX), Egyesült Államok

Nem ez a legjobb hely hírességeket nézegetni.

Ha a világ hetedik legforgalmasabb váróterme egy régi stadion lenne, amely a Dodger Dogs áporodott hírnevén kotlik, meg az 1959-es nagy meccsek emlékein, talán a LAX-nak lenne még valami „hű, de aranyos” értéke.

Ez azonban egy repülőtér, egy drámaian alultervezett és haldokló darab, amely már csak az 1960-as évek elánjára emlékszik, amikor feljavított létesítményeit az építészek átadták, s emlékei arra terjednek csak ki, milyen nagy dolog volt napi 1700 fel- és leszállást indítani, ami leverte az ötször kisebb, de egészségesebb Dallas/Fort Worth unokatestvért.

A fánk alakú, alátámasztatlan szerkezet – úgy hívják: „nyolc terminál egy forgalmi dugóval összekötve” – lendületet visz a légitársaságok közötti közlekedésbe, úgy érezheted magad, mint egy dízelillatú kardiovizsgálaton.

Beestél a repülőtér közepén a Jetsons-stílussal fémjelzett étterembe, az Encounterbe, ami említésre érdemes kellemet kínál, de vajon hogy jut be valaki ide – pláne mielőtt keresztre feszítette volna egy Nyugat-Mississippiből való, bírságra éhes reptéri kopó egy apró forgalmi kihágásért?

Első: Paris–Charles de Gaulle (CDG), Franciaország

Ne számíts rá, hogy barátokat szerzel egy viharos reptérzáráskor.

– Egy nagy ország méltó a nevére – mondta Charles de Gaulle elnök egyszer –, és nincsenek barátai.

Igaz-e, vagy sem, ez a hozzáállás segített CDG-nek, hogy a világ legtöbbet becsmérelt repülőtere legyen. Mi táplálja ezt?

Koszos mosdók hiányzó vécéülőkékkel nem segítenek e megítélésen. Mint ahogy az elromlott szkennelőegységek sem, meg a mindenütt fel nem lelhető jelzőtáblák, kapuinformációs kijelzők és a Párizs-szerte elérhető bárokról, éttermekről vagy kávézókról szóló tájékoztatások sem. Az átláthatatlan térbeli elosztást még rosszabbá teszik a csatornaszerű struktúrák, az elutasító személyzet és a forrongó utasok, akik a rossz sorban állva örök várakozásra vannak ítélve.

A legrosszabb mégis, ami ennek a repülőtérnek az auráját illeti, a mindent elöntő közönyösség. – Átszállásra várni itt annyi, mint előzetesben lenni – telefonált egy utas.

Ha tényleg Párizsban időzöl, akkor biztos jól érzed majd magad. Viszont ha a keserű pirulát kapod, ami azt jelenti, át kell szállnod itt Malaga és Montreal között, akkor fogd gyorsan a sajtvágó késedet, és az utazásodnak ezt a részét gyorsan vágd ki belőle!

Jordan Rane (ford.: daka)


*Amazing Race: igen nagy nézettségű, föld körüli verseny, ahol a játékosok időre futnak, tehát aki kapja, marja

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.