Ütemterv szerint halad a Mohácsi Duna-híd építése

Magyarország jelenlegi egyik legjelentősebb közútfejlesztési beruházása során nemcsak új átkelési lehetőséget hoznak létre a Dunán, hanem új út is épül az 51-es főúttól Újmohácsig.
A Mohácsi Duna-híd és a kapcsolódó úthálózat fejlesztése Magyarország egyik leghosszabb hídjának építésével és a csatlakozó úthálózat fejlesztésével az érintett régiók és települések elérhetősége szempontjából stratégiai jelentőségű. A Mohács környéki területeknek az ország kétszer két sávos közúthálózatába történő közvetlen bekötésével, valamint egy új dunai átjárhatóság létrehozásával merőben más, minden tekintetben új korszak kezdődik a térség közlekedésében és életében.
A beruházás első szakaszán, a Duna alföldi oldalán az 51-es számú főúttól kiindulva új nyomvonalon, egybefüggően 19,5 kilométer hosszban kétszer két sávos főút épül Újmohácsig. Az épületbontások, a fakivágások, a lőszermentesítések és a régészeti feltárások idén várhatóan befejeződnek, ezen felül megközelítőleg tíz kilométeren zajlanak majd töltésalapozási és töltésépítési munkák.
A beruházás második szakasza, a 756 méter hosszú, három részből álló Mohácsi Duna-híd építése is a tervezett ütemben zajlik. Júniusban megkezdődött a mederpillér építéséhez szükséges kéregelem előszerelése, továbbá zajlik a három részből álló híd főtartóinak, pályatábláinak és ívelemeinek, továbbá a segédszerkezetek (acél csőcölöpök, tolójármok és ívszerelő állványok) gyártása és a tolópad fejlesztése is. A hidat részenként a két parton építik meg, majd az elkészült elemeket egy speciális technikával a helyükre tolják a Duna felett. Még a nyáron megkezdődik mindkét parton az első keresztmetszet acél hídelemeinek szerelése, valamint az árvízvédelmi töltés megerősítése a balparton, illetve a leterhelő töltés helyén a negyedik támasz, vagyis a mohácsi oldali hídfő szerkezeti cölöpözése. Tervezetten ősszel a cölöpök visszavésése után megkezdődik a felmenő fal építése, valamint a híd acélszerkezetének szerelése, és a Dunában megjelennek a harmadik támasz, a mederpillér elemei.
A beruházás harmadik szakaszán, a mohácsi oldalon is gőzerővel, a közlekedők számára már jól láthatóan zajlanak a munkálatok: a Duna-hídtól egybefüggően nyolc és fél kilométer hosszban épül kétszer két sávos országos közút az M6-os autópályáig. Ezen a területen a régészeti feltárások, az épületbontások, a fakivágások és a lőszermentesítések már befejeződtek. A kivitelezés töltésalapozási, talajstabilizációs, vízépítési és közmű-kiváltási munkákkal folytatódik. Az 56-os és 57-es számú főutak csomópontja és az M6-os között az elkövetkező időszakban megkezdődnek a burkolatépítések, év végére a kétszer két sávos főpályán az új burkolat várhatóan eléri a hetven százalékos készültségi szintet. Ezen a szakaszon folyamatosak lesznek a forgalomterelések, ezért a megrendelő Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) arra kéri a közlekedőket, hogy fokozott figyelemmel, lehetőség szerint ne rutinból közlekedjenek.
Írásunk az Építési és Közlekedési Minisztérium hivatalos közleménye alapján készült.
(Nyitóképünkön a leendő Mohácsi Duna-híd nyugati tolópadja és környezete. Kép forrása: ÉKM)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!