Vasúttársaságként üzemelhet tovább a wolsztyni fűtőház

iho/vasút   ·   2017.01.18. 13:45
400px_wolsztyn

Megszerezte a vasúttársaságként történő működésre jogosító engedélyt a gőzmozdony-paradicsomként elhíresült lengyel fűtőház. A lengyel vasúti hivatal által kiállított, „A” és „B” kategóriás biztonsági tanúsítvány szerint a kultikus létesítmény rendelkezik a megfelelő szintű biztonsági irányítási rendszerrel. Ennek köszönhetően az új vasúttársaság hozzáférést nyer a vasúti infrastruktúrához, továbbá vontatási szolgáltatást nyújthat a műemléknek számító gőzmozdonyaival – adja hírül a Railway Pro.

Újraéledhet a wolsztyni gőzösfűtőház. A gőzösparádékra kivétel nélkül mindig hatalmas tömegek látogattak el. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: Tevan Imre)

Az 1907-ben alapított wolsztyni (ejtsd: volstin) fűtőház, mely Európa utolsó, még jelenleg is működő gőzfűtőháza, 2007-ben ünnepelhette fennállásának századik évfordulóját. A létesítmény jelentős támogatást kapott az utóbbi évtizedekben Angliából: miután a szigetországban megszűnt a gőzvontatás, az ottani vasútbarátok, gőzösrajongók egy része a nem is olyan távoli Lengyelországot vette célba, ahol abban az időben még aktívan szolgáltak a gőzösök. A gőzmozdony-vontatású személyvonatok még néhány évvel ezelőtt is közlekedtek a közeli Poznanba és Zbaszyenek felé, három kanyart tettek meg minden nap mindkét viszonylaton. Azonban először napi kettő, majd végül egyetlen menettérti útra csökkent a szolgáltatás, az is ugyanazzal a gőzmozdonnyal. A muzeális mozdonyok néhány éve átkerültek a PKP Cargo tulajdonába, a cég azonban nem feltétlenül akart költeni arra, hogy az összes jó állapotban lévő gőzöst üzemképes állapotban tartsa. 2009-re az alapvető üzemelés is kérdésessé vált, a szervezők azonban végül vállalták az úgynevezett Wolsztyn Experience folytatását. Néhány évet sikerült csak kihúzni: 2014. március 31-én üzemszünetet jelentett be a fűtőház, ezzel megszűnt a menetrend szerinti nagyvasúti gőzvontatás Lengyelországban – és ezzel egész Európában is.

A gőzösrajongók és támogatóik azonban nem tágítottak: folyamatos küzdelem zajlott a fűtőház reaktiválása érdekében. 2016 júniusában létrehozta a PKP Cargo Nagy-Lengyelország (Wielkopolska) vajdaság, Wolsztyn megye és Wolsztyn városának helyi önkormányzatai közreműködésével a Wolsztyni Fűtőházat mint társaságot, és alig három évnyi leállást követően újraindulhat az élet a kultikus mozdonyparadicsomban. A PKP Cargo igazgatóságának elnöke, Maciej Libiszewski kihangsúlyozta, a fűtőház önálló üzemelési és vontatási engedélye döntő fontosságú a vasúti hagyományok megőrzése szempontjából. A felhatalmazásnak köszönhetően visszatérhetnek a sínekre a világhírű wolsztyni gőzösök által továbbított nosztalgiavonatok, és remélhetőleg ösztönzést ad a fűtőház további fejlesztéseihez is.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Magyar tulajdonba került a Dunakeszi Járműjavító Kft.

iho/vasút   ·   2022.06.29. 15:00

A Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. megszerezte a TMH International AG tulajdonrészét a Dunakeszi Járműjavító Kft.-t birtokló TMH Hungary Invest Zrt.-ben, ezzel a nemzetgazdaság szempontjából stratégiai jelentőségű vállalat teljes egészében magyar tulajdonba került.