Vége a Daljnak

Tevan Imre   ·   2012.12.14. 11:30
00IMG_6272

Vinkovcéből négy mellékvonalon is indulnak svéd eredetű motorvonatok, a képen a baloldali szóló megy Vukovár felé<br />(a szerző fotói)

Többször írtunk már arról, hogy a horvát vasút a veszteségekre hivatkozva a december 9-i menetrendváltáskor tömegesen szüntette meg nemzetközi vonatait, ezzel együtt számos határátmeneti szakaszon (mondhatni, az összes horvát mellékvonali határátmeneten) teljesen vége a személyszállításnak.

Berzétemonostora (Nuštar) felvételi szabványépülete is sebhelyes a testvérháborútól

Ugyanakkor megszűnt egy nem határon áthaladó vonalon, a Dálya (Dalj)–Vukovar-Borovo Naselje közötti szakaszon is a szolgáltatás. A lépés racionálisnak tűnik, mert lényegében arról van szó, hogy a megye legnagyobb városának és vasúti csomópontnak számító Vinkovcéből a 47-es vonalon induló személyvonatok a megyeszékhely Vukovár (régi magyar nevén Valkóvár) fejállomására mennek a 47a jelű vasútvonalon, nem pedig Dálya felé.

Közvetlenül a 47-es vonal mentén is folyik az elaknásított területek megtisztítása

A helyzet megértéséhez itt is, mint a volt Jugoszláv térségben szinte mindig, még ma is vissza kell nyúlni a kilencvenes évek testvérháborújához. A Duna mellett, közvetlen a szerb határon járunk. A horvát és szerb vegyes lakosságú Vukovár a háborúban legtöbbet szenvedett horvát város, a szerb irreguláris és reguláris csapatok teljesen szétlőtték, mielőtt évekre elfoglalták.

Vukovar-Borovo Naselje állomáson ágazik ki a rövidke szárnyvonal Vukovár központja felé

A horvát állam ma igyekszik újjáépíteni és újjáéleszteni a várost, amely viseli a megyeszékhelyi rangot, noha lakossága nem érte el a harcok előtti szintet, így népességben el is marad Vinkovce mögött.

Azóta itt már nincs szolgáltatás

Az újjáélesztéshez hozzátartozik a 2007-ben helyreállított vasúti kapcsolat javítása is, a régi menetrendben szereplő mindössze egy pár gyorsvonatot így felváltotta hétköznap öt és fél pár (szombaton eggyel, vasárnap kettővel kevesebb) személyvonat. Igaz, a közvetlen Zágrábig járó gyorsvonat helyett most át kell szállni a főváros felé Vinkovce (Vinkovci) állomásán.

Újdálya állomásépülete funkció, gondozás és immár forgalom nélkül

Mindez persze a Vukovári fejállomásra, illetve az oda vezető, a menetrend szerint három kilométeres 47a jelű összekötő szakaszra igaz, amely a már említett Vukovar–Borovo Naselje állomásból ágazik ki. Ugyanis ez az állomás is Vukovár területén fekszik, vagyis az eddig magán a 47-es vonalon (Vinkovci–Vukovar-Borovo Naselje–Dalj) végigmenő vonatok is összeköttetést jelentettek a megyeszékhelynek.

Visszaindulásra vár a motorkocsi Dályán

A december 9-én személyszállító vonatok nélkül maradt szakasztól öt nappal korábban, a korán jövő estébe hajlóan búcsúzott el e sorok írója. Ilyenkor izgul a vasútbarát, hogy elég fény lesz-e végig a pálya környezetének megfigyelésére, nem késik-e a vonat. Ezúttal nem volt ilyen probléma, sikerült beutazni ezt a 16 kilométeres szakaszt is.

Az elágazóállomásnál északra fordul a vonal, közvetlenül a Duna partján halad, átlátni a most békés Szerbiába. Mindössze kétszer álltunk meg a végállomás előtt, Borovo Trpinján és a már Dályához tartozó Novi Daljon, majd bekanyarodtunk a 30-as vonal mellé, végül elértük a dályai állomást, ahol az egyik irányba már csak Erdőd (Erdut) felé (tehát Szerbiába nem), a másik irányba pedig Eszék felé lehet utazni vonattal. És Vukovár felé azóta már nem.

Az állomás kedves személyzete később bekapcsolta a dályai váróterem elektromos kályháját a csatlakozásra váró vasútbarát kedvéért

Kapcsolódó hírek