Virtuális szupermarketek a metróban
Virtuális szupermarketek teszik mostantól könnyebbé a sorban állást teherként megélő sanghajiak életét. Augusztus elejétől a város tizenkét legforgalmasabb metrómegállójában hatalmas LED-kijelzők kínálnak szájvíztől kezdve pelenkán át mindent, amire egy átlagos kínai háztartásnak szüksége lehet. A kiválasztott termékeket okostelefonok segítségével lehet megvásárolni: az áru fényképe alatti vonalkódot lefényképezve egy speciális mobilalkalmazás virtuális kosarunkba rakja a terméket, mely a rendelést követően legkésőbb 48 órán belül meg is érkezik a megadott címre.
A szállítási idő és a vásárlás végösszege a megvett áruk súlyától és a távolságtól függ: ötven jüan (1513 forint) alatti és öt kilogrammot nem meghaladó rendelés esetén például tíz jüan (303 forint) a pluszköltség, míg a száz jüan (3026 forint) feletti, de még tíz kilogramm alatti rendelés esetén ingyenes a házhozszállítás.
A virtuális szupermarketek bevezetése az elsőszámú online élelmiszerbolt, az Yihaodian újítása az országban. A vállalat elsősorban a fiatal dolgozó kínaiakat célozza meg, akiknek nincs idejük a több mint húszmilliós városban gyakran órákon át tartó sorban állásra. Ehelyett a metróra várva pár perc alatt bevásárolhatnak munkába menet vagy onnan jövet. Az ötlet eredetileg a Tescótól származik, a brit óriás – Home plus néven – ezzel az újítással vált a dél-koreai piac első számú online kiskereskedőjévé, de emellett jelentősen megnövekedtek hagyományos eladásai is.
Az újítás exportjának sikerét előre vetítheti, hogy a kínai piac a mobiltelefonok számát és a tömegközlekedés szerepét illetően a koreaihoz hasonló adottságokkal rendelkezik. Kínának ma 880 millió mobilhasználója van, a jelenleg tizenegy vonalból álló sanghaji metróhálózaton a becslések szerint két éven belül akár kilenc millióan is utazhatnak naponta, 2020-ra pedig a hálózat megduplázását tervezi a városvezetés.