Visszafogja a Boeing a 747-esek gyártását

iho   ·   2013.10.21. 08:45
cim

Amire nagyon is számítani lehetett: a Boeing bejelentette, hogy „átállította” a 747-8-as termelési tempóját, 2015-ben havi 1,75 helyett már csak 1,5 gép készül el. A visszafogás mértéke nem tűnik túl nagynak ahhoz képest, hogy sokan a típus gyártásának teljes leállítására számítottak.

A megújult óriásgép inkább számíthat a cargo-piac érdeklődésére

Az indok sem meglepő, a piacnak csökkent az igénye a nagy utas- és teherszállító gépek iránt. Mint azt korábbi cikkünkben is jeleztük, hasonló gondokkal szembesült az Airbus is, amelynek idén eddig nem sikerült új fix megrendeléseket összekalapálnia az A380-asra, sőt, a Lufthansa háromgépes visszamondásával még csökkent is a kétszintes óriások rendelési listája.

A Boeing alelnöke, Eric Lindblad a döntéssel kapcsolatban ugyanakkor továbbra is kitartott amellett, hogy a 747-es program folytatódik, a gyártó bízik a típusban. Láthatóan azonban elsősorban nem az utas-, hanem a teherszállítók tartják majd életben a gyártósort, hiszen Everettben eddig is főképp a 8F változatok készültek: a nálunk is gyakran megforduló, nyitható orrú óriás teherszállítók iránt a világgazdaság talpra állásával párhuzamosan nőhet a kereslet.

Az utasszállító változatból még kevesebb készült eddig, az első példányokkal a Lufthansa repül

Az amerikaiak előrejelzése szerint a következő húsz évben 760 ilyen szupernagy cargo-gépet lehet majd értékesíteni. Ráadásul ez ügyben a Boeingnek nem kell nagyon aggódnia a konkurenciától, hiszen az A380-asnak nincs freighter-változata, a kétszintes szerkezet miatt nem lehet olyan nagy egybefüggő tehertere, mint a 747-esnek, és a pilótafülke elhelyezkedése miatt pedig nem lehet kialakítani nyitható orr-részt, ami olyannyira megkönnyíti a Jumbo rakodását. (Ne felejtsük: a 747-es megszületésében a hatvanas években döntő szerepe volt a teherszállításnak, a gép tervezése az amerikai légierő szállítógép-tenderének bázisán kezdődött...)

Így rakodott 2011 őszén első kereskedelmi útján a legelső 747-8F Budapesten

A 747-8-asra eddig összesen 107 rendelést adtak fel a társaságok, ebből 56 gépet gyártottak le. Kétségtelen ugyanakkor, hogy a lassítás más programok miatt is mondhatni jól jön a Boeingnak: az erőket az évtized derekára feltehetően érdemes lesz némiképp átcsoportosítani a nagy (sokkal de sokkal nagyobb) mennyiségben rendelt kéthajtóműves szélestörzsűek gyártására, és kell majd a kapacitás arra az időszakra is, amikor istenigazából beindul a 777-es új változatainak fejlesztése és összeszerelése.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek