Visszafogott de színes: Nemzetközi Repülőfesztivál a szlovákoknál

Kelecsényi István   ·   2021.09.07. 09:00
DSC_7618m

Majerik Máté megint díjat nyert a Gripennel. Szívet dobogtató öreg MiG-ek, a Frecce és a mennyei tészta. Hogyan lehet Covid-biztos repnapot rendezni?

A Pozsonytól fél órányira északra elhelyezkedő Malacky (Malackai) repülőbázison tartották a 2021. évi Szlovák Nemzetközi Repülőfesztivált. A Covid járvány miatt komoly egészségügyi ellenőrzéssel és létszámkorláttal lehetett látogatni a rendezvényt. Elhatárolták az oltottakat és a PCR tesztel (amelyet a helyszínen is elvégeztek), a már betegségen túlesetteket. A szektorok 5-5ezer embert engedtek be, így körülbelül 15-20 ezren látogathatták meg naponta a SIAF-ot. A szektorokkal elhatárolt nézők a statikus sornál sem érintkezhetek egymással.

Kevesebb néző de sokféle bemutató, például kisgépes felvonulás (a szerző fotói)

A SIAF-on nagyon visszafogottan vett részt Szlovák Légierő. A nyitóképben például egy C-27J Spartan szállító repülőgépüket (összesen kettőt szereztek be 2018-ban az olasz Alenia-tól) kísérte egy MiG-29B vadász és egy L-39CM gyakorló repülőgépük. Ugyanezen típusokból egy-egy állt statikus kiállításon. Szólórepülést, vagy a repülőtér feletti áthúzást sem láthattunk az orosz típusú vadászgépektől, de még az Aero L-39-től sem. A szlovákok megpróbálják kihúzni nagyjavítás, üzemidő hosszabbítás és tartalék alkatrészek beszerzése nélkül azt az időszakot, amíg a beszerzett F-16V Block70 repülőgépeik szolgálatba nem állnak.

MiG-29-es csak kísérőként szerepelt

Két újonnan átvett UH-60M Blackhawk helikopterük viszont több bemutatón vett részt, demót repült a C-27J szállító repülőgépük is. Viszont az L-410 könnyű szállítórepülőgépük sem volt a légtérben. Repült egy Mi-171-es és egy Bell helikopter, de ezek katasztrófavédelmi, belügyi helikopterek voltak. A rendezvény elején itt is ejtőernyősok ugrottak, de nem a saját egységek, hanem a résztvevő nemzetek zászlóival.

Szlovák kormánygépek látványosan alacsonyan

Erős magyar jelenlét jellemezte a rendezvényt, mivel Majerik Máté főhadnagy, akinek JAS-39 repülése már-már olyan legendás, mint Vári Gyula 29-es repülései, itt is elhozta a legjobb demo-pilóta elismerést. Talán több infracsapdát használt fel, mint Kecskeméten és ismét sikerült begyújtani a kieresztett kerozint is. A szolnokiak H-145M helikoptere statikus bemutatón szerepelt. A LUH konfigurációban sajnos hiányzott az infracsapda kazettatartó, nincs csörlő sem, fegyverzetről nem is beszélve. A polgári szereplők között pedig ott volt Veres Zoltán, aki szinte tiszteletbeli szlovák is, annyit repült már a különböző SIAF-okon, és Lujó, Imreh Lajos is repült, Mi-2-es helikopterével.

Veres Zoli, naná, hogy háton

A csehek még látványosabban szerepeltek, mint Kecskeméten. Az új demo-pilótájuk műsora még nem annyira finom, de a Volvo hajtómű jól dübörgött. A Mi-171, Mi-24V programban viszont a díszfestésű Hind repült, amely gyönyörűre sikerült, és a W-3 Sokol is forgolódott. Az L-159 ALCA repülőtér támadás imitációban Malackán használtak pirotechnikát, amely nagyban emelte a bemutató értékét. Az Aero Vodochody is rájött, hogy külön kell reptetni az új L-39NG-t, így nem látszott a komoly teljesítménykülönbsége az ALCA-nak. Majerik Máté demója egy hajszállal előzhette meg a belga kollégát, az F-16-ossal élesen, keményen és rengeteg infracsapdát felhasználva repült a Darth Vader nicknévvel repülő pilóta.

Remekül repült, de csak a második helyre jutott a belga F-16-os

Az olaszok most nem bíztak semmit a véletlenre. Két kétüléses Eurofighter 2000T és egy együléses Eurofighter harci géppel repültek Szlovákiába. Ennek ellenére a demónak nagyobb volt a konferálása, mint a tartalma. Az M-346 Master és a kiértékelő alakulat C-27J szállító repülőgépe is lényeges jobb bemutatót repült. A kötelékek adják a nézőknek a repülés savát-borsát. Nem gondoltam volna, hogy másfél év kihagyás után élvezni fogom, az amúgy már unalmasan sokat látott Frecce Tricolori bemutatót. Ez olyan, mintha minden nap életed legfinomabb spagettijét kapnád és megunnád. De másfél évig nem kapsz belőle, utána aztán olyan, mint a menyország. A lengyel Orlik Team PZL-130TC2 gépei is szépen repültek. Egyébként egy C-130 Hercules repülőgépük, amely a tartalék felszerelést, műszakiakat hozta, szintén szép festéssel repült, de magán a rendezvényen már nem vett részt.

A megúnhatatlan Frecce

Az Ocsovai pásztorok, Blanik műrepülő vitorláikkal ismét bemutatták, hogy még mindig ott vannak a motor nélküli repülés élvonalában. Két gyönyörűen felújított L-29 Delfin is szépen repült, nem használva annyi a vertikális elemet, mint feketére festett magyar tulajdonú testvére. Az Old Timer kategória csúcsa a két lengyel licencgyártású MiG-15 bemutatója volt. Nem is a manővereikkel, hanem azzal, hogy egyáltalán repültek. A MiG-15UTI és Bisz sokunk szívét dobogtatta meg.

MiG-15-ösök, ráadásul párban...

Összeségében egy kiváló repülőnapot tekintettünk meg alig 40 kilométerre Magyarországtól. A Covid-helyzettől függően jövőre is terveznek Szlovák Repülőfesztivált, és annak ismét Malacka ad majd otthont.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek