Volt egyszer egy gyors 17-es busz
Egy cikk illusztrációja után kutatva akadt a kezembe ez a kép, ami a néhai gyors 17-es busz egyik elakadt járművét mutatja a Horváth Mihály téren. A szabálytalanul parkoló autó miatt a busz nem tudott befordulni a Kis Stáció utcába, így meg kellett várnia a BKV-s helyszínelőt, akinek a fedezésével biztonságosan vissza tudott tolatni, majd újból ráfordulni az utcára. A fotó manapság már megismételhetetlen, a kétoldalt található foghíjtelek ugyanis már beépült, az út szélén pedig parkolókat alakítottak ki, ami miatt lehetetlenség busszal befordulni a sarkon. Csakúgy, mint ezen a régi képen.
Maga a járat a hatvanas évek közepén indult meg ekkor még 117-es számmal, az alap 17-es busz gyorsjárataként. Egy évtized múlva megkapta a gyors 17-es számot, innentől kezdve egészen a 2008-as megszűntetéséig viselte azt.
A cikk szerzője főiskolás korában sokat használta a járatot, a Kőbánya alsóra beérkező vonatról könnyen kiszúrható volt a Vaspálya utcán a dugóban ácsorgó busz. Ilyenkor nyugodtan el lehetett engedni a megállóba épp beérkező 9-es buszt, az utazóközönség legnagyobb melepetésére. Az utasok nagy része ugyanis nem is tudta, hogy ott egy másik busz is megáll. Ezt követően begördült a gyors 17-es kocsija, általában egy 415-ös Ikarus, az utasterében néhány fővel.
Innentől kezdetét vette a zavartalan suhanás, általában a Hungária Körútnál érte be a gyors 17-es a 9-est, de száguldott is tovább, Kőbánya alsó után az első megállója ugyanis az Orczy tér volt. Itt minimális utascsere (1-2 fő leszállt) után következett a végállomás, a Harminckettesek terének sarkán. Itt jellemzően szintén senki se várta a buszt, így egy rövid állás után a legtöbbször üresen indult vissza a kocsi.
Mint látható, akkoriban már nem sok értelme volt a járatnak, kevesen tudtak róla, még kevesebben használták, valós utazási igényeket nem fedett le.
Van még olyan buszjárat, ami szerintetek teljesen felesleges? Vagy éppen ellenkezőleg, megszűnt és most nagyon hiányzik?