Vonalátvétel és járműgazdálkodás a GYSEV-nél

Az új magyar állami vasút a szervezők szándéka szerint komoly szerepet kell játsszon a kötöttpályás közlekedés hazai színvonalának javításában. A változásokra már nem kell sokat várni.
Jelenleg a következő a helyzet, az eszközök (személy- és motorkocsi, mozdonyok) elosztása, a menetrend és még számos egyéb részlet a jövőben kirtályosodik ki:
- a vonalátvétel a zalai régióban, július elsejével kezdődik.
- A 20-as vonalon idén még marad a vágányzár.
- Használt dízel motorkocsi beszerzés: Desiro, GTW, vagy 247-es sorozatú GYSEV Jenbacher jöhet a 10-es vonalra?
- Tapolca GYSEV-állomás lesz.
- Július elsejével a zalai régió vasútja átszáll a GYSEV-re. A 25-ös számú, villamosított Bajánsenye–Zalaegerszeg–Ukk–Boba vonal teljes infrastruktúrájának a működtetése, valamint a személyszállítás a soproni székhelyű vasúttársaság feladata lesz. Utóbbi mikéntje egyelőre fejtörést okoz, mert Celldömölk és Zalaegerszeg között a vonalat a tervek szerint 430 sorozatú villamos mozdonyokkal továbbított, egyenként háromkocsis személyvonatok szolgálnák ki. A három vonathoz azonban a GYSEV-nek egyelőre nincs kilenc személykocsija, de még lehet: feltéve, ha a MÁV visszaadja a vasúttársaság kölcsönadott, 20-67 középszámú kocsijait.
- A Bakonyt hosszában átszelő, 20-as számú Székesfehérvár–Szombathely vasútvonalat is a zöld-sárgák veszik át (üzemeltetési határ: Székesfehérvár, a Porpác–Szombathely kétvágányú szakasz már eddig is GYSEV kezelésben volt), de ennek időpontja még bizonytalan. A Szentgál–Városlőd-Kislőd szakasz leromlott pályaállapota miatt elrendelt vágányzár valószínűleg az év végig fennmarad, de információink szerint a csúszást oktalanság lenne a jelenlegi infrastruktúra-működtető MÁV orra alá dörgölni, hiszen előre nem sejtett, föld alatti természeti erők nehezítik az építők dolgát.
- A Zalai-dombságot észak–déli irányban átszelő Szombathely–Nagykanizsa vonal a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút és a MÁV 17-es számú, egyvágányú, részben villamosított vasútvonala – ennek a déli (alsó), Zalaszentiván és Nagykanizsa közötti szakaszán a decemberi menetrendváltás óta a személyvonatokat (napi két pár) már a GYSEV üzemelteti, a Pannónia IR vonatokat a MÁV Csoport, mindezt a MÁV infrastruktúráján. Júliustól megfordul a felállás, az infra a GYSEV kezelésében lesz (Sopronban remélik, felgyorsul a vonalszakasz villamosítása ezen a dízel szigetüzemen), így ugyanaz a helyzet áll elő, mint a 8–16–21-es GYSEV vonalakon közlekedő, de a MÁV által üzemeltetett, Szombathelyre, Grácba és Ljubljanába tartó IC-vonatok esetében.
- Szintén átveszi a GYSEV az infrát a 23-as Zalaegerszeg–Rédics, továbbá a 24-es számú Zalabér-Batyk–Zalaszentgrót vonalon – előbbin 2023 decembere óta a személyszállítás már Sopron reszortja. Utóbbin 2007. március harmadika óta nincs személyszállítás, ellenben a vonal jó állapotban van, tehervonatok a mai napig közlekednek rajta.
- Később indul a GYSEV égisze alatta forgalom a 14-esen. Pápa és Csorna között a kritikus pont a Rába hídja, amin öt kilométer per órás sebességkorlátozás van érvényben – a szóló Bz-nek. A GYSEV vélhetően Jenbacher motorkocsival közlekedhet majd ezen a vonalon, akár kétórás ütemben? A vonatpótlás itt fel sem merülhet – a módváltást az erős politikai nyomás nem engedi.
- Szakmai források szerint a Győr–Pápa–Celldömölk vonalon decembertől gazdálkodhat a vasúttársaság. Itt az a terv, hogy megosztva közlekednek majd a Helikon interrégiók: Győr és Keszthely között Desiro motorvonatokból, Tapolcától Kaposvárig/Pécsig pedig a Nordic Refinance AB-től bérelt Vikingekkel továbbított szerelvényekből kiállítva. Értesüléseink szerint a 10-es vonal kiszolgálásához szükséges motorkocsikra lesz pénz, úgy tudni, ezt maga Lázár János építési és közlekedési miniszter jelentette ki, amikor legutóbb Sopronban járt. (Itt jegyezzük meg, hogy a tárcavezető még január végén nyilatkozta, komoly esély van arra, hogy Magyarország jelentős motorvonat flottát vásárol Svájcból.)
- Tapolca GYSEV-állomás lesz, és várhatóan ugyancsak decembertől Sopron szolgáltat majd a 30-as délnyugati szakaszán, Balatonszentgyörgy (kizárva) és Nagykanizsa, a 60-as vonal kezdő szakaszán Nagykanizsa és Gyékényes között, valamint az Ukk–Sümeg–-Tapolca szakaszon. Ugyanakkor a Tapolca–Keszthely (kizárva) vonalrész sorsáról nincs információnk.
- A 11-es Bakonyvasút és a hozzá tartozó Zirc–Dudarbánya vasútvonal átvétele még a távolabbi jövő művelete, a vonalon 2026 áprilisától kell a GYSEV-nek szolgáltatnia. Ez ismét – használt – dízeljárművek beszerzését vonhatja maga után, tekintve, hogy a vonalon az év nagy részében igen nagy a kiránduló-forgalom, sőt a Bakonyban kerékpározni vágyók is jelentős számmal viszik vonaton kétkerekűjüket, továbbá a nagy létszámú csoportok utazása is jellemző. Ezekkel a forgalmakkal a MÁV – megfelelő kapacitású jármű hiányában – nem minden esetben tudott megbirkózni.
Összességében: a GYSEV komoly feladatok és nagy kihívások előtt áll, és a megoldásra meglehetősen szűkös az időkeret.
Lázár János február 11-én, Sopronban egyébként a következőket jelentette ki, „Mindenkit megnyugtatok: nem az a célunk, hogy a GYSEV-ből MÁV-ot csináljunk, hanem az a feladatunk, hogy a MÁV-ból a Balatontól nyugatra GYSEV legyen.”
Nyitóképünkön: a Flirt-hiány miatt a GYSEV szilis személyvonatokat is közlekedtet a Szentgotthárd–Szombathely–Sopron útvonalon. Bokor Barnabás február 11-én készült felvételén a 430 327-es Szili érkezik három első osztályú kocsival Szombathelyre a 9175-ös személyvonat élén
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!