Jönnek az új EMU-k, főhet is a bolgárok feje, de a magyar utasoké is
Hat hónap múlva már érkeznek a balkáni ország vasútjára az Alstom és a Škoda első villamos motorvonatai. Megfelelő járműjavítók híján azonban karbantartásuk egyelőre nincs megoldva.
A bolgár államvasút, a Balgarski darzsavni zseleznici (BDZS) legfiatalabb vasútijármű-karbantartó műhelye is hatvan éves, az akkori kor színvonalának, műszaki fejlettségének megfelelő készségekkel, felszereltséggel. Az elavult infrastruktúra nem alkalmas az elmúlt években megkötött szerződések értelmében érkező összesen hatvan (35 Alstom Corradia Stream, illetve 25 Škoda Regiopanter) villamos motorvonat karbantartására és hibajavítására, a helyzet tehát rövidtávon is fenntarthatatlan.
Ezzel a BDZS-nél is tisztában vannak, ennek tulajdonítható, hogy szavakban már megkezdték a közvetlen felkészülést az új karbantartóbázisok kialakítására. Grozdan Karadzsov, a bolgár közlekedési és kommunikációs miniszter ugyanis miután felkeresett néhány telephelyet, kiállt a nyilvánosság elé, és a következőket mondta: „Mire az új vonatok megérkeznek, megbízható feltételeket kell kialakítanunk a tárolásukhoz és karbantartásukhoz. Korszerű járműfenntartási bázisok nélkül az új gördülőállomány ki lesz téve a gyors értékcsökkenés és a vandalizmus kockázatának” – majd így folytatta: „A BDZS telephelyeit több mint hatvan évvel ezelőtt létesítették, és azóta nem nyúltak hozzájuk. Jelenlegi állapotukban nem felelnek meg az új villamos motorvonatok karbantartására vonatkozó követelményeknek, az épületek romosak, a gépek, berendezések elavultak. Az elavult infrastruktúra ellenére a BDZ személyszállítási üzletágának munkatársai értékes tapasztalatokat és készségeket halmoztak fel, ezek képezik majd az új operatív karbantartási modell alapját.”
Mivel kevesebb, mint hat hónap van hátra az első EMU-k szállításának megkezdéséig, Karadzsov elszánt, és ragaszkodni fog ahhoz, hogy az eredetileg kijelölt három járműfenntartási központ, Szófia, Plovdiv és Gorna Orjahovica mellett további műhelyek, „kisegítő üzemi pontok” (Vidin, Rusze, Várna, Burgasz) létesítése is férjen bele a jövő évi költségvetésbe. „Máskülönben, a megfelelő karbantartás nélkül, kétmilliárd leva értékű beruházási program sikerét tesszük kockára” – fogalmazott a miniszter.
Márpedig kétmilliárd leva nem kis pénzt, négyszázmilliárd forintnak felel meg, és ebből kiviláglik, Bulgária komoly erőfeszítéseket tesz vasúti gördülőállományának korszerűsítése érdekében.
Nem párhuzamot állítva a két ország vasútja között, de a legfrissebb fejlemény a MÁV-csoportnál a következő: mivel a Magyar Vagon Dunakeszi Járműjavító leállt (a közlekedési cégcsoport vasúti szekciójának karbantartást nyújtó üzem 40–50 milliárd forint adósságot halmozott fel, és felszámolás vár rá), nincs hol javítani és karbantartani a személykocsijakat, a forgalomba kiadható kocsik egész egyszerűen elfogytak, a helyjegyköteles vonatokat is hiányosan állítják ki.
Ezért november 1-jétől automatikus pénzvisszafizetés jár azoknak az utasoknak, akik online vagy applikáción vásárolt helyjegyük ellenére nem találják a kocsit a szerelvényen. Papíralapú jegyek esetén a visszatérítés továbbra is ügyfélszolgálaton történik. A MÁV ezzel az objektív felelősség elvét követve igyekszik kompenzálni az utassérelmeket.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!