Zavar az erőben a déli parti új pályán

iho/vasút   ·   2015.11.27. 18:45
400px_siofok_2015

A Balaton déli partján végigfutó 30-as vonal évtizedek után, több részletben újul meg a jelen és a következő évek során. A tavaly ősztől idén nyárig tartó munkálatok során Zamárdi-felső és Siófok között kétvágányúra bővült a pálya az egyvágányú vonal kapacitásának növelése érdekében. A fejlesztésnek köszönhetően az eddigi siófoki vonatkeresztezések már „röptében”, a kétvágányú szakaszon zajlanának a decemberi menetrendváltástól. A vonatok így csak elvétve zavarhatnák egymást az állomáson, a várakozási idők minimalizálásával pedig a menetidő is csökken. Az új menetrend szerint decembertől a sebesvonatok keresztje a szakaszon történne kétóránként.

A képen jól látható, hogy a Fonyód felől (szemből) a helyes (bal oldali) vágányon érkező, a Megállj! jelzés mellett elhaladó vonat előbb érinti a jobb vágány űrszelvényét, minthogy a csonkába terelné a védőváltó. Mivel a jelzőtől a kitérőig van elegendő megcsúszási út, a váltó beépítése eleve felesleges volt, de a szerencsétlen elhelyezés ellenére sem lett volna szükséges letiltani a kétirányú, egyidejű közlekedést (fotó: NIF)

A két sínpárra bővített szakasz siófoki végére építettek egy védőcsonka-vágányt annak érdekében, hogy a megszűnő vágányon érkező vonatot annak esetleges megcsúszása esetén eltérítse a másik vágányra érkező vonat útjából. A megoldás eleve feleslegesnek tűnik, mivel a bejárati jelzőket a kitérőtől viszonylag nagy távolságra helyezték el, elegendő megcsúszási utat biztosítva, így jelzőmeghaladás esetén a szerelvényt már a vonatbefolyásolás is meg tudná állítani. Az igazi probléma viszont az, hogy a csonkavágány kitérőjét a biztonsági határjelzőn túl alakították ki. Ennélfogva a jelzőt meghaladó vonat hiába a csonkára terelődne ki, a már a biztonsági határon belül elhelyezkedő kitérőn való áthaladás közben mégis találkozhatna a másik vágányon haladó szerelvénnyel! Erre kollégánk, az Indóház vasúti magazin állandó szerzője, Andó Gergely hívta föl a vasúttársaság figyelmét.

A kifogásokra a MÁV egyedi megoldással állt elő: letiltották a kétirányú közlekedést a bővített kapacitású pályán, azaz visszatértünk oda, ahonnan a fejlesztés elindult. Vajon miért így kellett ezt a kitérőt megvalósítani, és hogy kaphatta meg az engedélyeket a tervezéskor vagy az átvételkor?

Kollégánk véleménye szerint célszerű lenne a vonatokat az adott állomásközben a helytelen vágányon közlekedtetni. Ekkor a jobb vágányon érkező, páratlan számú vonatot csak a bejárati jelző védené, ahogy ez gyakorlatilag valamennyi állomáson történik. Például Kiskunfélegyháza állomás kezdőpontján a második vágány Városföld felől ugyanígy, egy, már a bejárati jelzőn belül található nagysugarú kitérővel lett bekötve, pedig ott sincs semmilyen védőcsonka. Vagyis konzekvens módon vagy annál is a siófoki megoldást kellene alkalmazni, vagy ezt módosítani. Sőt számos olyan állomás található az országban, ahol a nyílt vonal felől érkező vonat az állomáson először gyök felől érint egy kitérőt, vagyis ott sincs védőcsonka. Az F.2 számú forgalmi utasítás 218. oldalán található, „Kihaladás érkező vonat vágányútját érintő vagy metsző kijáraton át az érkezési oldalon” című 15.18.11 pont hivatkozik az érintett helyzetre, amit viszont Siófokon mégsem alkalmaznak.

A passzus. Hiába van az új, kétvágányú pálya, ha azt csak korlátozottan lehet használni (forrás: Facebook)

Az új menetrend szerint decembertől a sebesvonatok keresztje kétóránként a szakaszon történne. Ha marad a tiltás, akkor az új pálya ellenére bizony garantáltan számítani kell majd késésekre...

Bízunk abban, hamar rendet raknak. Ahogy abban is, a kis „malőr” nem kerül sokba nekünk, adófizetőknek... (De, nagyon sokba kerül majd.)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek