Harminckilenc éves a Deák téri aluljáró

Istvánfi Péter   ·   2012.12.07. 10:30
00

Az 1896-ban átadott Millenniumi Földalatti Vasút Deák téri állomására – a vonal többi állomásához hasonlóan – a felszínről, lépcsőn lehetett lejutni, ami fölé díszes csarnokot építettek. Másfél évtized múlva, egy csapásra megváltozott a közizlés, a lejárócsarnokok hirtelen kegyvesztettek lettek, el is kezdték bontásukat. A Gizella (Vörösmarty) térit 1911-ben, az Oktogonon találhatót 1912-ben, az összes többit pedig 1924-ben. Egyes források szerint a Deák téri csarnokot a szomszédos épületben dolgozó rendőrfőkapitány bontatta le, mivel nem látta tőle a teret. Az igazság azonban az, hogy a BRFK csak a második világháború után költözött a ma Méridien szállóként ismert épületbe, így annak vezetőjét már nem zavarhatta a csarnokok látványa.

A tér képe ezt követően egészen az ötvenes évek metróépítési lázáig változatlan maradt. Ekkor az állomást áthelyezték az Engels (Erzsébet) térre, ehhez kapcsolódóan a kisföldalatti nyomvonalát is korrigálták, és elkezdték a leendő 2-es metró állomásának építését. A lendület a metróépítés leállításával alábbhagyott, azonban ez nem jelentette a munkák tényleges megállítását, állagmegóvás címén lassacskán azért folyt a munka.

A munkák hatvanas évekbeli hivatalos újraindítása után 1970. április 2-án adták át a 2-es metró első szakaszát a Deák tér és a Fehér út között, két év múlva, 1972. december 22-én pedig a Deák tér–Déli pályaudvar szakaszt is átadták az utasforgalomnak. A Blaha Lujza térrel és az Astoriával ellentétben itt nem épült aluljáró, a metróbejárat a felszínen volt, innen mozgólépcsőkön lehet a jegyellenőrző csarnokba, majd az elosztócsarnokba jutni. Innen egyenesen lefelé a 2-es metró peronjára, jobbra pedig a kisföldalattihoz lehetett eljutni. A kisföldalattinak az Engels téren is épült bejárata.

A frissen átadott Deák téri aluljáró a 3-as metró befüggönyözött bejáratával<br/>A képre kattintva galéria nyílik<br/>(A külön nem jelölt képek forrása a Fortepan-archívum)

A 3-as metró építésének megkezdése kapcsán a hetvenes években ismét munkagépek lepték el a Deák teret, az új vonal állomásának bejáratát ugyanis már aluljáróba helyezve képzelték el a tervezők. Az 1974. december 6-án átadott aluljáróból ezen felül a Károly körút két oldala, a kiskörúti villamosok megállója is elérhető, valamint innen nyílik a kisföldalatti felhagyott szakaszába beköltözött Földalatti Vasúti Múzeum. Érdekesség, hogy a 3-as metró első szakaszát (Deák tér–Nagyvárad tér) csak 1976-ban adták át, addig a metróbejárat bezárva és lefüggönyözve maradt.

A 3-as metró átadására az új elosztócsarnokot összenyitották a 2-es metró „gombás” elosztócsarnokával, ezzel egy hatalmas, sokszor átláthatatlan komlexumot hozva létre, ami a külföldi turisták mellett sokszor a budapestieket is megtréfálja. Az extrém helyszín a filmforgatások mellett az extrém sportolókat is vonzza, sőt az egyik számítógépes játékhoz is készült már saját pálya a komplexumból.

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.