Hétmilliárd vasúti mellékvonalak fejlesztésére

iho.hu   ·   2018.11.16. 12:00
7milliard-mellekvonal-400

Csütörtökön elfogadott 1573/2018 (XI. 15.) számú határozatával a kormány hétmilliárd forint összegben vállalt kötelezettséget öt vasútvonal felújítására. 2019-ben 3,7 milliárd forintot, 2020-ban 3,3 milliárd forintot fognak elkölteni az alábbi vonalak karbantartási munkálataira:

  • 5. számú, 82 km hosszú Komárom–Székesfehérvár vasútvonal,
  • 42. számú, 78 km hosszú Pusztaszabolcs–Dunaújváros–Mezőfalva–Paks vasútvonal,
  • 43. számú, 21 km hosszú Rétszilas–Mezőfalva vasútvonal,
  • 44. számú, 30 km hosszú Székesfehérvár–Pusztaszabolcs vasútvonal,
  • 45. számú, 30 km hosszú Börgönd–Sárbogárd vasútvonal

Mint ismeretes, a Kelenföld–Érd-felső vasútvonal jelenleg is zajló felújítása miatt a Budapestről Százhalombatta (Dunai Finomító), Dunaújváros, Dunaföldvár és Dombóvár felé indított tehervonatok jelenleg kerülő útirányon, legfőképp a Komárom–Székesfehérvár–Pusztaszabolcs vonalon át közlekednek, amihez (részben a Budapest–Székesfehérvár vonal felújításához kapcsolódóan) a Börgönd és Pusztaszabolcs közötti vonalat is felújították, a kapacitás növelése érdekében még egy újabb térközt is kialakítottak Seregélyesnél.

Az Érd-felsőnél kialakított vágányzár elvileg néhány hónap múlva megszűnik, a nagy terelésnek hamarosan tehát vége lehet. A több millió tonna áru átmozgatását követően visszatérhetnek Székesfehérvár és Pusztaszabolcs, illetve Székesfehérvár és Sárbogárd közé a Bézék, amik nem okoznak igazán nagy terhelést a vasút pályának.

A CER Csillagrombolója halad Pusztaszabolcs felé a 44-es vonalon dunaföldvári üres etanolvonatával (fotó: Vörös Attila)

Úgy látszik, hogy ennek ellenére a kormányzat számol a fenti vonalakkal, mint egyrészt Dunaújváros (vasmű és kikötő) és Dunaföldvár (bioetanol gyár) teherforgalmát kiszolgáló infrastruktúrával, másrészt a Százhalombatta–Pusztaszabolcs vonal felújítása miatt potenciálisan továbbra is kerülő útirányként használható hálózati elemekkel. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a Komárom–Sárbogárd vonal rendbetételével olyan transzverzális tengely kerülhetne használhatóbb állapotba, amin akár Pécs–Győr gyorsvonatok is közlekedhetnének. Mellesleg, ez az útirány közúton sem igazán ütőképes.

Viszont sajnos látni kell azt is, hogy hétmilliárd forint összességében nem nagy összeg. Kilométerenként huszonkilencmillió forint jut az amúgy összességében nem rossz állapotban lévő vonalak felújítására. Ez nem olyan nagy összeg, ha belegondolunk, hogy a debreceni Zsuzsi-vasút hét kilométerének felújítása 439 millióba, azaz kilométerenként közel hatvanhárommillió forintba kerül. Bízunk benne, hogy a most megcímkézett összegekből az említett, zömében felsővezeték nélküli vonalakon sikerül legalább a stabil nyolcvanas, helyenként százas tempót biztosítani.

A fenti kormányrendelet a vasút mellett a Közép-Duna menti térségben tervezett országos és helyi közúti fejlesztésekre vonatkozóan is tartalmaz rendelkezéseket. Döntése szerint a kormány 5,7 milliárd forintot különített el a 2018–2020 között megvalósítandó felújításokhoz és fejlesztésekhez.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek