ICE4, már menetrend szerint
A 2017/2018-as menetrend életbe lépésével, december 10-én indultak el először a Deutsche Bahn legújabb zászlóshajói, az ICE4-es nagysebességű vonatok a Hamburg–Frankfurt–Stuttgart és a Hamburg–Würzburg–München útvonalakon, amelyeken a vasúttársaság szerint naponta több mint tízezren utaznak. Utóbbi útvonalon az ICE4 már nem ismeretlen az utasoknak, hiszen arrafelé zajlottak tavaly októbertől az első két prototípus szerelvény utasforgalmi próbái. A hatodik vonat várhatóan februártól szállíthat utasokat, júniusra pedig már kilenc Siemens-szerelvény fog ingázni. A vonatokkal a már korosodó, mozdonyvontatású intercity-szerelvényeket kezdi el nyugdíjba küldeni a DB – jelenti az International Railway Journal.
A DB és a német gyártó még 2011-ben írt alá egy maximum háromszáz nagysebességű motorvonatra szóló keretszerződést. A vasúttársaság akkor nyolcvanöt tízrészes és negyvenöt hétrészes szerelvényt rendelt meg, 2013-ban azonban módosított a kérésén: a tízrészeseket még hosszabb kivitelben, tizenkét részesként szeretné használni. Dobták továbbá a többáramnemű verzió ötletét, maradva a kizárólag tizenöt kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramról üzemelő kivitelnél. A megrendelés ezzel száz tizenkét részes, valamint tizenkilenc hétrészes szerelvényre változott, melyeket 2023-ig ad át a Siemens, ezzel a német óriáscég közel százhetven éves történetének legnagyobb vasúti megrendelését teljesíti. A DB szerint a kétszázötven kilométer per órás üzemi sebességgel használható ICE4-esek 2023-ra a távolsági személyszállítás gerincét fogják jelenteni több mint negyven százalékos részesedéssel. A vasúttársaság 2030-ig huszonöt százalékos növekedést, vagyis évenként további ötvenmillió utast vár a távolsági utazások terén. A DB hosszútávú tervei között szerepel, hogy a további 412-esekkel már az első generációs ICE-szerelvények kiváltása is elkezdődhet.
Mivel a Siemens az ICE4-es szerelvények minden hajtással rendelkező kocsiját teljes vontatási rendszerrel látja el, a konfigurációs paletta széles: huszonnégyféle kivitel elérhető. A tizenkét részesekben hat kocsi hajtott, 9900 kilowatt összesteljesítményt produkálva. A számos kényelmi funkcióval ellátott szerelvények nyolcszázharminc ülőhelyet biztosítanak. A kétszázöt első osztályú székhez hálózati csatlakozót és olvasólámpát építettek be. Az ülésszámot és a helyfoglalást a fejtámlákba épített elektronikus kijelző mutatja. Az étkező-bisztró szakaszon huszonkét ülés áll rendelkezésre. Az ICE-vonatok történetében először kerékpárt is fel lehet vinni a fedélzetre, nyolc fér el belőlük a szerelvény egyik végén. Külön helyek állnak rendelkezésre kerekesszékkel közlekedők számára is, továbbá teljesen megújult a családok számára kialakított szekció is. Az utastér világítása alkalmazkodik a külső fényviszonyokhoz, tovább növelve az utazási komfortot. A fedélzeten igénybe vehető, LTE- vagy 3G-alapú wifi-szolgáltatás az elérhető leggyorsabb hálózati kapcsolatot kínálja, mely úgy használja fel a hálózatüzemeltető kapacitását, hogy nagyobb adatmennyiségeket is fel tudjon dolgozni, gyorsabb és stabilabb internetkapcsolatot biztosítva az utasoknak. Az újfajta légkondicionáló rendszer mínusz huszonöt és plusz negyvenöt Celsius fokos külső hőmérsékleti tartományban képes dolgozni, továbbá ha az egyik rész leáll, egy másik képes átvenni a rendszer működtetését.
A 346 méteres vonatok két szélső, vezetőállásos motorkocsija 28,6 méter hosszú, a betétkocsik valamivel rövidebbek, 27,9 méteresek. A tengelynyomás tizennyolc tonna. A DB szerint a motorvonatok akár négy százalékos meredekségű pályát is képesek megmászni, emiatt a Köln–Frankfurt nagysebességű vonalra is alkalmasak. A kettes szintű ETCS-nek köszönhetően 2018 decemberétől a Berlin és München közötti új nagysebességű vonalon is be lehet majd vetni az ICE4-es flottát – számol be a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!