Ismétlésre ítéltetett?
A baszk–cseh mérkőzésnek (a kiíró BKK asszisztálásával) úgy tűnik, még nincs vége. Egyelőre azonban – a közösségi oldalakon megjelent hírekkel ellentétben – nincs szó második kiírásról, a Közbeszerzési Döntőbizottság azonban a BKK-t marasztalta el.
A harminchét új villamos beszerzésére 2013 februárjában indított tendert a Budapesti Közlekedési Központ. A CAF győzelmének kihirdetése után a Škoda jogorvoslati eljárást kezdeményezett ajánlatának érvénytelenné nyilvánítása miatt. A döntés mögött a következők állnak: a Škoda off-shore gyanús tulajdonosi háttere, a referencia megfelelősége (miközben Miskolcra már megérkezett a szintén a cseh gyártótól beszerzett első villamoskocsi), az ajánlott villamos műszaki alkalmassága és árképzése. A Škoda – a műszaki háttér igazolására – a beszerzésen amúgy nem indult Alstomtól kérnek – közelebbről meg nem nevezett – tanácsokat a gyártás során. Szintén gondot okozott a csehek pályázatában, hogy a mellékelt műszaki rajzon hiányosak voltak a méretezések, a csukló környékén az utastér magassága nem felelt meg a kiírásnak.
A BKK június 20. és július 31. között mindezek tisztázására öt hiánypótlási felhívást bocsátott ki. Kielégítő válasz hiányában érvénytelennek nyilvánították a Škoda pályázatát, amit követően a csehek jogorvoslati eljárást kezdeményeztek. A Közbeszerzési Döntőbizottság 2013. október 21-i határozata értelmében a BKK nem zárhatja le a tendert, és nem kötheti meg a szállítási szerződést a korábban nyertesnek kihirdetett CAF-fal. A KDB nem állapította meg a BKK hibás döntését, azonban a hiányosságok orvoslására szólította fel a BKK-t, és az eljárás teljes, becsült értékéhez (111 milliárd forint) képest a legalacsonyabb, egymillió forintos bírságot szabott ki rá. A BKK az idő rövidségére (az uniós pénzügyi ciklus szűk időkerete) való tekintettel igyekszik a lehető legrövidebbre szorítani az újbóli hiánypótlások és tisztázások időigényét amellett, hogy a Škoda szövevényes tulajdonosi hátterét továbbra sem tartják megbízhatónak.
A Škoda közleményt adott ki, mely szerint amikor a BKK felhozta az off-shore vádat, a cég mind az MTI-n keresztül, mind pedig közvetlenül a BKK-nak közzétette teljes tulajdonosi hátterét. A gyár – amelynek csak neve azonos az autógyárral – teljes egészében cseh tulajdonban van, Csehországban adózik, és ilyen vádak sem a Deutsche Bundesbahn számára szállított vasúti kocsik, sem pedig a miskolci villamosok esetében nem érték.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!