Készülnek az SBB újabb Pendolinói
A Svájci Államvasutak (SBB) tavaly júliusban rendelt meg az Alstomtól nyolc Pendolino-szerelvényt 275 millió frank értékben. A billenőszekrényes vonatok egy 2004-es, az SBB és az olasz Trenitalia közös, ám 2009-ben megszűnt, Cisalpino elnevezésű vasútvállalata és a francia vasúti gyártó között megkötött, tizennégy motorvonat beszerzéséről szóló megállapodás lehívott opciójaként érkezhetnek az Alpok szívébe.
Az olasz számozás szerint ETR610 sorozatú szerelvények elkészítéséért felelős üzemegységet szeptember 20-án avatták fel Saviglianóban, ezzel meg is kezdődött a svájci Pendolinók gyártása. Az ünnepségen az Alstom Switzerland elnöke arról beszélt, hogy az Alstom számára különösen fontos, hogy Svájc nemzeti vasúttársasága ismét a francia gyártónak szavazott bizalmat, valamint elkötelezettek amellett, hogy a vonatok határidőre elkészülhessenek, és a megrendelő is tökéletesen elégedett legyen az új járművekkel.
Jelenleg az első szerelvény már az összeszerelés fázisánál tart, a másodiknak pedig a kocsiszekrényeit préselik és hegesztik készre. A kész vonatok futópróbái a tervek szerint jövő májusban kezdődhetnek meg Németországban. Ezt követően az olasz és a svájci síneken is bizonyítaniuk kell a megfelelő üzemelési szintet és futásjóságot.
Az SBB várhatóan 2014 végén veheti át az első két Pendolinót. A vasúttársaság a vonatokat a fennmaradó hat szerelvény leszállítását követően, 2015 elejétől vetné be Genf és Milánó között, a Gotthárd-alagúton keresztül közlekedő EuroCity-vonatokként. A Global Rail News arról ír, hogy az SBB nemrég szerezte meg az engedélyt arra, hogy a vonatok 2017-ig használhassák a Svájcot Olaszországgal összekötő Simplon-alagutat is.
A helvét Pendolinók a lengyel PKP szerelvényeihez hasonlóan az Alstom Pendolino-motorvonatcsaládjának legújabb generációját képviselik. A billenőszekrényes Pendolinók nyolc fokban tudják bedönteni kocsiszekrényüket az ívekben, ezáltal a hagyományos kocsikhoz képest harmincöt százalékkal nagyobb kanyarsebesség elérésére képesek. A hétkocsis vonatok három áramnem (15 kilovolt 16,7 hertzes és 25 kilovolt 50 hertzes váltó-, valamint három kilovoltos egyenáram) alatt üzemelhetnek. A két vonófej és két betétkocsi forgóvázain elhelyezett vontatómotorok 5500 kilowattos teljesítménye gondoskodik arról, hogy a Pendolinók könnyen tarthassák kétszázötven kilométer per órás legnagyobb üzemi sebességüket.
A 187,4 méter hosszú szerelvényeken négyszázharminc utas foglalhat helyet. Bizonyos ülések támlái hátradönthetőek, ezeknél olvasólámpák, konnektorok jelentenek pluszkényelmet. Az SBB Pendolinók nagyméretű ablakain át a természetes fény még jobban betölti az utasteret, az utasok pedig még könnyebben csodálhatják Svájc és Északnyugat-Olaszország lenyűgöző alpesi tájait.
A svájci Pendolinók természetesen megfelelnek majd az interoperabilitási előírásoknak (TSI), az Alstom Atlas elnevezésű, ETCS-kompatibilis vonatbefolyásolási rendszerének köszönhetően pedig Svájcban, Olaszországban, Németországban és Ausztriában is használhatóak lesznek – számol be a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!