1-es: megkezdődött a felkészülés a felújítás második ütemére, a teljes vágányzárra

iho/vasút   ·   2023.09.23. 15:00
03_1-es_elkezdodott_este

Az utasok rugalmassága mellett a MÁV és a Volánbusz szoros koordinációjának köszönhetően már a munkálatok harmadik napjára kiszámíthatóbbá vált a vonatforgalom és a buszpótlás, miközben a vágányfelújításon dolgozó gépek, berendezések is ütemterv szerint haladnak. Ez azért is fontos, mert a pályafelújítás első ütemét követően, október 27-étől három héten át immár mindkét vágányon szünetelni fog a vasúti forgalom, azaz az 1-es fővonalon teljes kizárás lesz Biatorbágy és Szárliget között.

Ez a mostaninál is több változást hoz az utazásokban, ezért a közlekedési rend kidolgozását már elkezdték. A vasúttársaság várhatóan az ütemkezdet előtt két héttel közzéteszi az első fázis tapasztalataira is építő menetrendeket és kialakítja a tájékozódást segítő térképeket, utazási ismertetőket.

Az első ütem utasforgalmi és menetrendi tapasztalatait az érintett helyszíneken folyamatosan gyűjtik, elemzik, és a lehetőségekhez mérten beavatkoznak a győri fővonal közlekedésében. A MÁV–Volán-csoportnak az érintett vonalszakaszon nagyobb problémák nélkül sikerül napi 30-40 ezer utas megfelelő utazásáról gondoskodnia.

Ennek megszervezéséhez és ellátásához rövid idő alatt csaknem negyven pótlóbuszt csoportosítottak át és hangolták össze azok menetrendjét, mennyiségét az utazási szokásokkal, valamint a korlátozásokhoz mérten átalakított vonatforgalommal.

A Volánbusz az ország minden részéből hetven buszvezetőt vezényelt át a feladatra, útvonalbejárásokon is felkészítve őket. Már az első nap is a jelentkező utasforgalomnak megfelelően csoportosították át IC-pótlóbuszokat a személyvonatok pótlására, szükség esetén pedig a reggeli és délutáni csúcsidőszakban a készenlétben álló tartalékbuszok felhasználásával mentesítő járatokat is indítottunk. A pótlás nagyságrendjének megfelelően kellett néhány nap, amíg az új lehetőségek közül minden utas kitapasztalta, hogyan módon éri el a leggyorsabban és neki legkedvezőbben az úti célját.

A közvetlen személyes érdeklődési lehetőséget fenntartva a következő napokban is számíthatnak az utazók az utastájékoztatási munkatársak közreműködésére a Déli és a Keleti pályaudvaron, a Kelenföld és Tatabánya közötti állomásokon, valamint Győrben és Komáromban.

Október 27-étől indul a második ütem!

Herceghalom és Biatorbágy között a forgalom elől elzárt bal vágányon az első három napban ütemterv szerint haladt a pálya felújításával a MÁV FKG ágyazatrostáló gépe. Bicske és Szárliget között pedig a vágánybontó és -építő géplánc előkészítése zajlott az első két nap, szerdán már az is megkezdte a munkavégzést. A pályafelújítás során a sínek, betonaljak cseréje mellett elvégzik az ágyazatrostálást, vágányszabályozást.

A három hónapra tervezett rekonstrukció során több mint másfél kilométer hosszan az alépítményt, azaz vasúti töltéseket, bevágásokat is helyreállítják. Ezt a jelenlegi első fázist követően, október 27-étől november 17-éig csinálják. Ekkor mindkét vágányon szünetelni fog a vasúti forgalom. November 18-ától várhatóan december 9-éig következik a másik vágány átépítése, ekkor újfent egy vágányon haladnak majd a vonatok.

A MÁV–Volán-csoport a kivitelező és az érintett közlekedési szervezetek, hatóságok, továbbá belföldi, nemzetközi vasúti vállalatok bevonásával a teljes forgalomszüneteléssel járó második ütem időszakára már elkezdték a közlekedési rend megtervezését, amit az utasoknak is időben és részletesen ismertetnek a második ütem kezdete előtt, hogy fel tudjanak készülni a jelenleginél is több változással járó közlekedésre és a vonatpótlásra, ami már a nemzetközi járatokat is jelentősen érinteni fogja.

Miért van szükség teljes vágányzárra?

A háromhetes forgalomszüneteltetésre azért van szükség, mert a vasúti pálya alépítményének javítása csak jelentős földmunkálattal végezhető el. Mindkét vágány alatt, egyidőben két-három méter mélyen a kivitelező elbontja a földművet. Ezt a stabilizációt jelentő munkálat és a pálya újjáépítése követi. A 140 kilométer/órás sebesség visszaemeléséhez elvárt minőségű pályaállapot csak így hozható létre. Ez a feltétele annak is, hogy hosszútávon megbízhatóbb és pontosabb vasúti közlekedés legyen a személy- és a teherforgalomnak az egyik legforgalmasabb és legfontosabb vasútvonalon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek