2022: hatszáz új busz

Ács Attila   ·   2022.12.29. 09:00
03_buszkorkep2022

A tavalyi rekordévet sajnos visszaesés követte a buszbeszerzésben.

Ismét elröppent egy év, így itt az idő, hogy összeszedjük, milyen új buszok álltak közforgalomba 2022-ben. A mindenki által jól ismert okok miatt talán nem meglepő, hogy idén nem sikerült elérni a 2021-es számokat, de nézzük részletesen, mennyi az annyi!

(a szerző felvételei)

A legnagyobb hazai buszos cég a Volánbusz, náluk gyakorlatilag nem múlik el év Credo-beszerzés nélkül, nem volt ez másként idén sem, viszont mindössze száz új sárga Inovellt állítottak forgalomba, az Econellek a meghiúsult tender miatt egyelőre a gyárudvaron maradtak.

Új típusként debütált nemcsak a cégnél, de az országban is a megújult Mercedes-Benz Intouro, amiből harminckettőt vásároltak.

Szintén új típusnak számít a Volánbusznál a debreceni gyártású, Mercedes alvázas Reform 501LE, ebből nyolcvannyolc érkezett a céghez.

Nem egyszerű történet az MAN Lion’s City G-k ügye: a tizenkét méteres, CNG üzemű szóló buszokból mind a százhatvannégy megérkezett az országba, és át is vette őket a cég, azonban a forgalomba állításuk 2023-ra tolódik az elszállt gázárak miatt, bár információnk szerint valahol még a töltőállomás építése se kezdődött meg. Itt érdemes megemlíteni a negyven Mercedes eCitaro beszerzését, amik még tavaly érkeztek a céghez, a forgalomba állításuk viszont több mint fél évet vett igénybe, és azóta is gondok vannak az üzemeltetésükkel, jobb esetben is csak az állomány felét tudják közlekedtetni, de olyan is van, hogy ez az érték tíz százalék körülire csökken. Csak reménykedni tudunk, hogy az új MAN-ek esetén ettől lényegesen jobb lesz az arány...

Örvendetes, hogy ismét vásárolt Ikarus buszokat is a cég, még ha mindannyian tudjuk, hogy ez az Ikarus már nem az az Ikarus, amit mindenki ismer és legendássá tette a hazai márkát. A tizenkét méteres, kínai alapokon nyugvó, elektromos típusból tizenkettőt állítottak forgalomba a gyártás helyszínén, azaz Székesfehérváron.

Mindent összevetve tehát a Volánbusz idén 396 új buszt (és további nyolc négyéves Setrát) vásárolt 2022-ben, ez a 2021-es mennyiség alig hatvan százaléka.

A második legnagyobb hazai buszüzemeltetőnek a BKV számít, ők tavalyi harmincnégy után idén harmincöt új Conectót vásároltak, amiből ezúttal huszonkettő szóló és tizenhárom csuklós. Ezek mellett viszont további ötven szóló és ötven csuklós Conectóra kötöttek bérleti szerződést, így Budapesten már érezhető változás történt buszfronton; sokak bánatára például a legendás magaspadlós Ikarusok is ki lettek vonva a forgalomból.

Debrecenben idén vette kezdetét a flottacsereprogram, ennek értelmében idén harminc új Reform 500LE és hét Mercedes Conecto G állt forgalomba az Intertanker üzemeltetésében, továbbá tizenkét Mercedes eCitarót direktben a DKV vásárolt meg, így a cívisváros buszflottájának harmada ismét vadonatúj.

A többi város elektromos buszokkal újított:

  • Miskolc a kínai BYD-tól tíz hazai gyártású K9UD-t vásárolt,
  • Veszprémben is forgalomba állt öt új elektromos Lion’s City, ezzel teljessé vált az MAN-flotta.
  • Kaposváron két új elektromos Ikarus csatlakozott a pár éves gázüzemű MAN-ekhez, illetve
  • a Weekendbus is két elektromos Ikarust állított hadrendbe a Budapest–Csömör járatra.

Összességében tehát valamivel több mint 600 új busz állt forgalomba 2022-ben, ez körülbelül 250-nel kevesebb, mint 2021-ben, illetve tovább árnyalja a képet, hogy a 164 gázos MAN majd csak jövőre fog ténylegesen utasokat szállítani.

És hogy mire számíthatunk 2023-ban?

A Volánbuszhoz már biztosan érkezik negyvenhét csuklós Credo Econell Next, illetve nemrég újabb 360 szóló helyközi szóló buszra írtak ki tendert, amiből 200 valószínűsíthetően ugyancsak Credo lesz, a másik 160 esetében viszont talán az ITE Reform az esélyes.

Tavasszal búcsúznak az Arriva Mercedes Citarói Budapestről, ezek helyett hetvenöt szóló és hetvenöt csuklós MAN Lion’s Cityt vásárol a német cég. Emellett minden bizonnyal a BKV is folytatja majd a Mercedes Conectók lehívását, ám ezek mennyisége egyelőre még nem ismert.

  • Debrecenbe szintén Mercedes Conectók várhatók, szólók legalábbis biztosan, már az újév elején.
  • Miskolcon hat új CNG midi beszerzésére volt eredményes tender, ezeknek az eredeti tervek szerint már idén meg kellett volna érkezniük a városba, de a gázár változás miatt úgy tűnik, hogy ők se kapkodják el a forgalomba állítást.
  • Pécs is tovább fogja bővíteni az elektromos busz flottáját: nyolc eCitarót állítanak forgalomba hamarosan.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek