A DB felügyelhet egy jelentős üzbég villamosítási projektet

iho/vasút   ·   2022.08.06. 15:00
uty_talgo

A 452 kilométer hosszú Buhara–Khíva vonalon 2026 júniusára épülhet ki a felsővezeték, kétszázötvennel használható pályával együtt.

A Deutsche Bahn (DB) leányvállalata, a DB Engineering & Consulting irányíthatja a tervek szerint beruházást, melyet az üzbég kormány és az Ázsiai Fejlesztési Bank által 2021 decemberében aláírt, 162 millió dollár (jelenlegi árfolyamon számolva körülbelül 62 milliárd forint) értékű, húsz év lejáratú hitelből finanszíroznak.

A fejlesztésnek köszönhetően az üzbég nemzeti vasút UTY az útvonalon bevetheti Afrosiyob elnevezésű Talgo 250-es motorvonatait, melyek akár 250 kilométer per órás tempóval is repeszthetnek, két órát(!) faragva a Buhara–Miszkin–Urganch–Khíva útvonal menetidején. Ezzel a főváros Taskent és Khíva közötti út hét órára csökkenhet.

A DB E&C szerint a beruházással a vonal kapacitása nőni, a kibocsátás pedig csökkenni fog, növelve az ország turisztikai potenciálját. A várakozások szerint a 280 ezres Buhara és a közel százezres Khíva közötti utasszám a jelenlegi évi 280 ezerről egymillióra fog nőni, a teherforgalom pedig éves szinten 11,8 millió tonnát is elérhet.

A közép-ázsiai ország nem lesz ismeretlen terep a német vállalat előtt. A DB E&C felügyelte a 123 kilométer hosszú, villamosított, 2016 júniusában megnyitott Angren–Pap vonalon található, 19,2 kilométeres hosszával Közép-Ázsia leghosszabb (és a világ leghosszabb széles nyomtávú) alagútjának számító Kamcsik-alagút építését; a 2018 januárjában elkészült, 325 kilométer hosszú Qarshi–Termez vonal villamosítását, valamint a taskenti metró bővítését, beleértve a Chilonzor-vonal 2020 decemberében átadott meghosszabbítását.

Egy 2019-ben elindított együttműködési program keretében egy, az üzbég közlekedési minisztérium és az UTY által létrehozott közös munkacsoport ajánlásokat fogalmazott meg a nemzeti vasút szerkezetének és irányításának javítására: a cél a pénzügyi stabilitás és a teherforgalom növelése – a tranzitfolyosókat is beleértve –, a vasút digitalizációja és versenyképességének növelése – számol be a Railway Gazette.

(Nyitókép forrása: Uzbekistan Temir Yullari)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Infrastruktúra

Újra van győztese az észak-erdélyi autópálya építésének, talán most már elkészül a hiányzó tizenhat kilométer Aranyosgyéresnél

MTI/iho   ·   2022.08.09. 17:20

Az osztrák Strabag és a német Geiger romániai leányvállalatainak a konzorciumát hirdette ki győztesnek a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság az észak-erdélyi A3-as autópálya Kolozsvár és Marosvásárhely közötti hiányzó szakaszának a megépítésére kiírt pályázaton.