A németek elsőbbségadást fontolgatnak a szénvonatok számára

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2022.08.04. 12:00
DBC

Az energiaipari válság miatt Németországban a szénnel rakott tehervonatok elsőbbséget kaphatnak a közeljövőben. De van-e egyáltalán elegendő pályakapacitás az újrainduló szénvonatoknak? 

A Berliner Zeitung lap foglalkozik az egyre égetőbbé váló problémával, ami pedig nem más, mint az ország energiaellátása. Amennyiben nem lesz elegendő gáz ősszel az országban, akkor a széntüzelésű erőműveket újra be kell majd indítani, hogy energiát termeljenek. Ehhez pedig az kell, hogy az erőművekbe a tüzeléshez szükséges alapanyagot, a szenet elszállítsák a lelőhelyekről az erőművekbe. 

A gáz megtakarítása érdekében a német politikusok és az ipar egyre nagyobb mértékben támaszkodik a szénre az áramtermelésben. Kétségek merülnek fel azonban azzal kapcsolatban, hogy elegendő-e a vasúti pályakapacitás az újraindított széntüzelésű erőművek vasúton történő ellátásához. Például csak az esseni székhelyű Streag áramtermelőnek hetente körülbelül huszonhat szénvonatra (egyenként 2800 tonna súlyú tehervonat) van szüksége a Saar-folyón lévő négy, összesen mintegy 1800 megawatt kapacitású blokkjának működtetéséhez. Elsőbbségi kapacitáselosztás nélkül ez valószínűleg nem lehetséges a már így is túlterhelt DB Netz hálózatán.

Richard Lutz, a Deutsche Bahn vezérigazgatója a múlt héten hangsúlyozta, hogy az energiaellátók szénszállítási igényeit jelenleg alaposan megvizsgálják. A jelentés szerint nemcsak a már most is megtelt vasúti pályahálózaton, hanem a speciálisan szénszállításra alkalmas vasúti teherkocsik tekintetében is szűk keresztmetszetek alakulhatnak ki. Lutz ezzel lényegében arra utalt, hogy nincs elég vasúti kocsijuk ekkora mennyiségű szén szállítására. Robert Habeck gazdasági miniszter legutóbbi terve alapján szükség van szállítási kapacitás biztosítására az üzemanyagok és nyersanyagok vasúton történő szállítására. A tervezet szerint első lépésként módosítanák a vasúti hálózat használatának feltételeit, hogy a szabad menetvonalak kiosztásakor elsőbbséget kapjon az ásványi olaj és a szén szállítása. Ha még ez sem lenne elég, akkor jöhet szóba egy erősebb eszköz, a törvénymódosítás, amivel a szénvonatokat még a személyszállító vonatok elé sorolnák a prioritási rangsorban. Vasúti szakértők azonban arra is figyelmeztetnek, hogy a nehéz szénvonatok újraindítása a vasúti hálózat kapacitásbeli terhelésén kívül valódi, fizikai megterhelést is okoz, ami miatt jelentősen romlik majd a DB Netz vasúti pályahálózatának állapota is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Közút Zöldút Logisztika Szállítmányozás Haszonjármű Alternatív hajtás

Duplájára növelt, bioüzemanyaggal hajtott kamionflottával érkezett a DHL a Hungaroringre, a Forma–1-es hétvégére

iho   ·   2024.07.18. 19:05

Az idei szezonban a bioüzemanyaggal üzemelő kamionok száma több mint kétszeresére, összesen harminchét kamionra nőtt az európai szakaszon. Minden egyes kamion átlagosan nyolcvanhárom százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a dízelüzemű társaikhoz képest.