A sofőr pihen, az autó vezet

iho/közút   ·   2012.01.25. 18:00
00

Az EU által finanszírozott Safe Road Trains for the Environment (SARTRE), azaz a „Biztonságos közúti szerelvények a környezetvédelemért” projekt célja a járműkonvojok létrehozásához szükséges technológiák kidolgozása. A koncepció szerint a konvoj élén egy profi sofőr által irányított jármű megy. A mögé csatlakozó többi autó méri az előtte haladó sebességét, haladási irányát, illetve a kettőjük közti távolságot, és ennek megfelelősen szabályozza saját sebességét. Mindezt a konvojhoz történő csatlakozás után emberi közreműködés nélkül.

A szakértők szerint ez a megoldás biztonságosabbá teheti, egyben gyorsíthatja is a közlekedést, enyhítheti a zsúfoltságot az utakon és növeli a sofőrök kényelmét, akik menet közben akár olvashatnak vagy ügyeket intézhetnek. Emellett akár 20 százalékkal is csökkentheti az üzemanyag–fogyasztást, valamint a szén-dioxid-kibocsátást.

A kutatási programot az angol Ricardo UK nevű technológiai és stratégiai tanácsadó vezeti. Részt vesz benne a spanyol Applus+Idiada és a Robotiker-Tecnalia, a német Institut für Kraftfahrwesen Aachen (IKA), a svéd SP Technical Research Institute, valamint a Volvo Car Corporation és Volvo Technology. A projekt 2009 szeptemberében indult és három évig, 2012 végéig tart. A kutatók remélik, hogy addigra kidolgozzák a használható prototípust.

A kutatási programhoz a járműveket a Volvo biztosítja<br/>(fotó: www.sartre-project.eu)

A SARTRE koncepciója szerint egy „közúti szerelvény” nyolc járműből áll, amelyek között lehet autó, busz, teherautó. A megvalósításhoz a létező közlekedési infrastruktúrában, úthálózatban nincs szükség fejlesztésekre, mivel a navigációs rendszert az autókba építik be.

A rendszer még fejlesztés alatt áll, jelenleg egy olyan „közúti szerelvény” működését hangolják össze, amely három autóból és egy kamionból áll – erről számolt be Tom Robinson, a Ricardo UK Ltd. munkatársa, a projekt koordinátora a Roadtraffic-technology.com szaklapnak. A következő lépés a tesztpályavizsgálat lesz. Ezek közül az elsőt sikeresen elvégezték 2011 januárjában a svédországi Göteborghoz közeli Volvo Proving Ground pályán, amikor egy felvezető teherautó és egy személygépkocsi mozgását tesztelték. A tervek szerint 2012 nyarán Spanyolországban már közúton is bemutatkozna a technológia.

A vezető olvas és kávézik, az autó pedig teszi a dolgát. A megoldás bevezetése az optimistább becslések szerint is legalább egy évtizedet vesz igénybe

Az persze kérdés, mikor kerülhet egy ilyen rendszer kereskedelmi forgalomba. A projekt koordinátora szerint technológiai szempontból ehhez 8-10 évre van szükség. A nagyobb kihívást az jelenti, hogy az európai jogalkotók lehetővé teszik-e a rendszer használatát. Az uniós jogszabályokat és a nemzeti szabályozásokat is figyelembe véve az engedélyezés akár 20-30 évbe is telhet. A nemzeti törvények, illetve a Bécsi Közúti Közlekedési Egyezmény szerint például a vezető gyakorolja a kontrollt járműve felett. Ezért felmerülhetnek olyan megoldások, amelyekhez nem szükségesek jogszabályi változások. Ilyen lehet, hogy a kormányt a jármű vezetője tartaná ellenőrzése alatt, de a sebességet a beépített rendszer szabályozná. A fejlesztők szerint emellett várhatóan meg kell küzdeni a sofőrök ellenérzéseivel is. 


Kapcsolódó hírek

Közút Automobil Röviden

Kevesebbet tankoltunk, de az minőségi volt

MTI/iho   ·   2021.01.16. 11:35

A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai szerint 6,9 százalékkal kevesebb motorbenzin és 8,3 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott 2020-ban, mint egy évvel korábban, az üzemanyag-fogyasztás így átlagosan 7,8 százalékkal csökkent tavaly az előző évhez képest.