Amerikába készül a Naprepülő

iho/repülés   ·   2012.12.16. 11:30
cim2

A májusban és júniusban sikeresen végrehajtott interkontinentális repülések után a kizárólag napenergiával meghajtott svájci kísérleti gép jövőre Amerika átrepülésére készül – néhány napja ezt hivatalosan is bejelentette a Solar Impulse projekt két vezetője, a gép két pilótája, Bertrand Piccard és André Borschberg.

Mint arról az iho/repülés részletesen beszámolt, a mindössze 1600 kilónyi felszállósúlyú, tíz lóerős elektromotorokkal meghajtott, de 63 méteres fesztávolságú gép tavasszal otthoni bázisáról, a svájci Payerne-ből Madridon keresztül repült a marokkói Rabatba, majd arra a sivatagi településre is eljutott, ahol a világ legnagyobb naperőművét avatták.

A visszafelé tartó repülés startjára viszont igen hosszú ideig kellett várakozni, mert a melegedő időben keletkező termikek veszélyesek a törékeny masinára. Végül a gép Madrid után Toulouse-ban is leszállt, és innen tette meg az utolsó szakaszt Payerne-ig, ahol hatalmas népünnepély várta a sikeres pilótákat.

Az út bebizonyította, hogy egyetlen csepp fosszilis energia felhasználása nélkül is be lehet repülni nagy távolságokat, és a nappal a szárnyak napelemeiből felgyűlt energia bőven elég az éjszakai repüléshez is. Ugyanakkor mindenki számára világossá vált, hogy a Naprepülő egyelőre rendkívüli mód kiszolgáltatottja a légköri jelenségeknek, és roppant alacsony sebessége – átlag ötven kilométert tesz meg óránként, de erős szélben olykor hátrafelé is sodródott! – vagyis az, hogy a normális légiforgalomhoz képest szinte egyhelyben áll a levegőben, rendkívül alapos egyeztetést és tervezést feltételez minden egyes felszállása előtt.

A jövő évi tervekről annyit lehet tudni, hogy a repülés az USA nyugati partvidékén, San Franciscóban indul, és mintegy húsz órás szakaszokban történik majd, a két pilóta szokás szerint egymást váltja majd a gép kabinjában. A célpont Washingtonon át New York a keleti parton. A gépet Payerne-ben szétszerelik, egy Boeing 747-essel viszik át San Franciscóba, ahol két hétig tart az összeszerelése. A pontos útvonalat és az egész vállalkozás finanszírozását még nem véglegesítették.

A projekt korábban egy 2014-ben végrehajtandó földkörüli utat is tervezett a megépítendő új Naprepülőgéppel, de a szárnyfőtartó terhelési tesztje épp az idei repülés idején nem sikerült, ezért ezt a vállalkozást el kell halasztani.

Kapcsolódó hírek