Aszfaltra festett piktogramokkal a figyelmetlen gyalogosok érdekében

MÁV/iho   ·   2025.04.17. 09:00
mav_nezzkorul_piktogram

Nő az olyan balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszköz- és fülhallgató-használat miatti figyelmetlenség, ezért újabb elemmel bővül a MÁV vasútbiztonsági kampánya.

Figyelmeztető trend rajzolódik ki a Covid-évek utáni baleseti statisztikákból: növekszik az olyan, nem egy esetben súlyos, csonkolásos sérülésekkel járó vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszköz- és fülhallgatóhasználat miatti figyelmetlenség. A zenehallgatás, a képnézegetés vagy akár videónézés minden korosztályban megfigyelhető, de különösen veszélyezteti a fiatalokat: a balesetben érintett gyalogosok, rollerezők vagy kerékpározók között sajnos egyre növekszik a tizenéves sérültek vagy áldozatok aránya.

A MÁV-csoport ezt a rossz tendenciát igyekszik megállítani, ezért mostantól a vasúti átjárós balesetek csökkentése érdekben az aszfaltra festett figyelmeztető piktogramokkal hívja fel a figyelmet a közlekedés közbeni telefonálás és fülhallgató használat veszélyeire, bízva abban, hogy a jól elhelyezett, élénk figyelmeztető jelzés még a képernyőre meredés közben is feltűnik.

2025-ben április 13-áig eddig tizenöt úgynevezett idegenhibás baleset történt vasúti útátjáróban. Ezek közül öt volt halálos kimenetelű, melyben hét személy vesztette életét, ezen kívül három esemény végződött személyi sérüléssel, amiben két személy súlyos, egy pedig könnyű sérüléseket szenvedett. A további hét eseményben csak anyagi kár keletkezett. Mindegyik útátjárós baleset a KRESZ be nem tartása miatt következett be, minden esetben a gépkocsivezető figyelmetlensége okozta a tragédiákat.

A csoport tavaly kezdte el balesetmegelőzési céllal figyelmeztető táblák kihelyezését Budapesten és Pest vármegyében a vasúti és HÉV-átjárókban. Eddig összesen 140 táblát tettek ki vasúti útátjárókba. A figyelmeztető táblákon olvasható a vészhelyzet esetén értesítendő telefonszám, a vasút- vagy HÉV-vonal száma és a vasúti átjáró neve. A pontos helyszín beazonosításához szükséges adatok beolvasásával életet menthet, balesetet és a vasúti/HÉV-közlekedésben jelentős fennakadásokat előzhet meg az, aki haladéktalanul hívja a táblán jelölt telefonszámot, ha a vasúti átjáróban veszélyhelyzetet tapasztal, műszaki hibás vagy elakadt járművet lát.

A negyedik éve zajló, rendőrséggel közös intenzív balesetmegelőzési kampány idén újabb eszközökkel bővül: a MÁV-csoport és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság a vasúti átjárókban aszfaltra festett figyelmeztető piktogramokkal hívja fel a figyelmet a közlekedés közbeni telefonálás és fülhallgató használat veszélyeire, a szabálykövető közlekedés fontosságára.

Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója kiemelte: tizenhat éve nem történt baleset a vasút hibájából vasúti útátjáróban. A felelősség azonban közös, így vasúttársaságként is mindent meg kell tenniük annak érdekében, hogy az átkelés biztonságos legyen. A felelősség közös, és egy közlekedési baleset mindenkinek fáj. Minden vonat elején dolgozik egy kolléga, mozdonyvezetők, akik adott esetben édesanyák vagy édesapánk is lehetnek, őket is hazavárják. Egy-egy baleset komoly traumát okoz, és ez sok esetben sajnos a pálya elhagyásához is vezet.

Óberling József rendőrezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság Rendészeti Főigazgatóság Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője, rendőrségi főtanácsadó, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke szerint kiemelt közös feladat a vasúti átjárókban bekövetkező közlekedési balesetek megelőzése, illetve számának csökkentése. Az együttműködés részeként a vasúti átjárók közlekedésbiztonságát visszatérően vizsgálják és értékelik. A vasúti átjárókra vonatkozó szabályok betartását fokozottan ellenőrzik, drónokat és civil szolgálati gépkocsikat is alkalmazva.

Molnár Péter, a MÁV-csoport mozdonyvezetője elmondta, hogy 25 éves pályafutása során, nyolc esetben volt gázolása, ebből két esetben gépkocsival ütközött vasúti átjáróban. A vezér a mai napig emlékszik minden esetre, kitörölhetetlen trauma számára. Egy korábbi sajtótájékoztatón ígéretet tett, hogy önkéntesként az iskolákban mesél a mozdonyvezetői szakma szépségeiről és felhívja a figyelmet a vasúti területen található veszélyekre. Úgy fogalmazott: ezek a balesetek felejthetetlen csattanások, szagok, amelyeket soha nem lehet kitörölni az emlékezetből. Elképzelhetetlenül nehéz egy ilyen tragédia után hazamenni és feldolgozni a történteket. Kihangsúlyozta: a gyalogosok és autósok mindig nézzenek körül! „Vigyázzunk egymásra, hisz mindenkit hazavárnak!”

Hövényes Sándor MÁV-mozdonyvezetőnek egy esetben volt gázolása: egy öngyilkos személy sétált ki a vágányok közé, miközben ő egy ívből haladt ki a szerelvénnyel. Mélyen megrázta az eset, azonnal leváltót kért, a szerelvényt nem tudta tovább vezetni. Elmondta, nagyon nehéz leszállni a mozdonyról, elsőként szembesülni a látottakkal, örökre beleég az emberbe, felejthetetlen.

A MÁV-csoport arra kéri a közlekedőket, hogy a vasúti átjárót mindig fokozott körültekintéssel közelítsék meg. A balesetek számának visszaszorítása mindannyiunk közös ügye, amelyhez a közlekedési morál javulása elengedhetetlen.

(Nyitóképünk forrása: Hegyi Zsolt MÁV-vezérigazgató Facebook-oldala)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek