Az RZSD egyre több mozdonyán elérhető a virtuális szinkronüzem

iho/vasút   ·   2022.01.04. 12:00
rzsd_3esz5k_jermak

Az Oroszországi Vasutak hatszázharminc háromszekciós Jermakja képes arra, hogy egymástól néhány kilométer távolságra egyidőben irányítani lehessen.

A 3ESZ5K sorozatú, fővonali villamos tehermozdonyok legújabb 136 példányát már a virtuális szinkronüzemmel ellátva építette meg a gyártó Transzmasholding (TMH) tizenkét hónap alatt. Eközben a már meglévő háromszekciós Jermakok közül is közel ötszázra feltelepítették a rendszert.

A virtuális szinkronüzem lehetővé teszi két szerelvény egy mozdonyról, egyidőben, egymástól biztonságos távolságban történő irányítását: a rendszernek köszönhetően a vonatok két–három kilométerre követhetik egymást, ez normál esetben négy–öt kilométeres távolság. A mozdonyok digitális rádiócsatornán keresztül kommunikálnak egymással, a rendszer a jelzőberendezések jelzései nélkül is képes üzemelni. Mivel a virtuális szinkronüzem akár a felére is csökkentheti a vonatok egymástól való távolságát, így tízperces követés helyett már akár ötpercenként is haladhatnak a szerelvények egymás után, megduplázva az adott vonalszakasz kapacitását.

Modern mikroprocesszoros irányítórendszerüknek és diagnosztikai rendszerüknek köszönhetően a Jermakok az előző generációs mozdonyokhoz képest jelentősen jobb műszaki és gazdasági jellemzőkkel rendelkeznek. Moduláris vezetőfülkéjük eleget tesz napjaink higiéniai, ergonómiai és biztonsági előírásainak, miközben kényelmes munkakörnyezetet garantál a személyzetnek. A 3ESZ5K sorozatú mozdonyokon 2018 végétől két-két tengelyt egyszerre irányító kipörgésgátló is megtalálható, így az RZSD akár 7100 tonnás teherszerelvényeket is tud már velük továbbítani Oroszország keleti részein. A Jermakokat úgy tervezték, hogy megbirkózzanak az ország kelet-szibériai, távol-keleti és bajkáli területein előforduló zimankókkal és terepviszonyokkal.

A tizenkét tengelyes, váltakozó áramú gépeket 2006 óta gyártja a Transzmasholding. A Jermakok egy- (E5K), két- (2ESZ5K), három- és négyszekciós (4ESZ5K) kivitelben is elérhetőek – utóbbinál tavaly óta szintén elérhető a virtuális szinkronüzem –, a különböző változatokból eddig összesen 1282-t épített meg a gyártó. Háromszekciós monstrumokat az RZSD-n kívül az üzbég nemzeti vasút OTY, valamint az orosz NefteTransService árufuvarozó magán-vasúttársaság üzemeltet.

A magántulajdonban álló, orosz Transzmasholding a vasúti és városi járművek gyártása terén piacvezető Oroszországban és a FÁK-államokban, világszinten pedig hatodik. A moszkvai központú vállalatcsoport termékek és szolgáltatások teljes palettáját kínálja az új járművek tervezésétől és fejlesztésétől azok korszerűsítésén, karbantartásán, valamint életciklus-szolgáltatásokon át a digitális jelzőberendezésekig és forgalomirányító rendszerekig. A vállalatnak Svájcban, Magyarországon, Dél-Afrikában, Egyiptomban, Argentínában, Fehéroroszországban és Kazahsztánban van leányvállalata, gyártóüzeme pedig összesen tizenöt helyszínen. A partnerekkel együtt több mint harminc országban van jelen.

(X)

(Nyitóképünk forrása: Transzmasholding)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.