Balázs Mór-terv – de mit szólna hozzá a névadó?
A fenntarthatóság jegyében fogant terv Budapest 2014-2030 közötti közlekedésfejlesztési stratégiáját tartalmazza. Ez a reális, átfogó közlekedési stratégia a BKK belső erőforrásaival készült, és alkalmas arra, hogy hosszabb idő után is érvényes dokumentumként biztosítsa a főváros közlekedési fejlesztéseit.
A terv átfogó célja szerint a fővárosi közlekedésnek javítania kell Budapest és térsége versenyképességét, és hozzá kell járulnia a fenntartható, élhető, vonzó és egészséges városi környezet kialakításához. Az ezt szolgáló stratégiai célok eléréséhez az operatív célok négy beavatkozási területen jelennek meg, amelyeket összesen kilenc operatív cél testesíti meg.
Az általános bemutató után lássuk, milyen fejlesztéseket is takar ez a terv?
Balázs Mór (1849–1897) A Budapesti Városi Villamos Vasút (BVVV) alapító vezérigazgatója, a fővárosi villamosközlekedés alapjainak, első hálózatának létrehozója. Komoly szerepet töltött be a Millenniumi Földalatti Vasút megtervezésében, megépítésében. Emlékét a BKV által adható legmagasabb kitüntetés, a közlekedésben kiemelkedőt alkotókat jutalmazó Balázs Mór-díj őrzi. |
Az 1-es metró, avagy a kisföldalatti meghosszabbítása eldöntött tény, legalábbis a Kassai térig. Itt kényelmesebb, kevesebb rágyaloglást igénylő átszállási lehetőség lenne a meghosszabbított 3-as villamosra és a 74-es trolira, a jelenleg csupán hétköznap közlekedő 74A betétjárat teljesen okafogyottá válhat. A Rákosrendezőig vagy a Csáktornya parkig hosszabbításnak azonban épp ez mond ellent: a ritkított troliközlekedést vajon érdemes-e felváltani a mindenképp magasabb költségű, ezért több utas esetén rentábilis földalattival?
Örök, az első szakasz 1976 végi átadásával egyidős gumicsont a 3-as metróvonal káposztásmegyeri hosszabbítása, itt úgy tűnik, az eredeti terveket porolták le, Rákospalota-Újpesttől a már most „metrószakasznak” becézett villamospályán futnának a szerelvények Káposztásmegyerig. A 4-es metrót szinte biztos, hogy nem építik a Keleti pályaudvaron túl, az új, Rákóczi úti villamos közlekedne Újpalotára.
Ismét a felszínre bukkant a 2-es metró és a gödöllői-csömöri (H8/H9) HÉV összekötésének ötlete. Bár a mellékelt térkép csak vázlat, úgy tűnik, a vontatóvágány környékére terveznék a Fehér út–Nagy Lajos király útja alatt átbújtatott szakaszt, a hosszabbítást szándékosan megakadályozó jelenlegi végállomás a betétjárat fejállomásaként funkcionálna.
2030 előtt biztosan nem lesz 5-ös metró: a Balázs Mór-terv szintén egy, az észak-déli vonallal egyidős álmot valósítana meg csupán: a ráckevei és a csepeli HÉV közös, kéreg alatti pályán érkezne a Kálvin téren át az Astoriáig. Több felszín alatti szakaszt is terveznek a közút forgalmának könnyítésére: Pesterzsébet központjánál, a Határ útnál és a Közvágóhíd táján bújnának kéreg alá a vonatok. A csepeli vonal déli irányban hosszabbodna az Erdősor utcáig.
Ismét villamos közlekedne a Rákóczi úton (a Kossuth Lajos utcát és az Erzsébet hidat a terv nem ábrázolja), a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Váci út belső, Lehel térig tartó szakaszán. Mindkét végén hosszabbodna az 1-es villamos: délen a Kelenföldi pályaudvarig, északon az esztergomi vasútvonal új, Aranyvölgy megállójáig közlekedne a tervek szerint. Végre-valahára befejeznék a Nagy Lajos király útja villmosát is: a 3-as a Szegedi úton át a Béke téren csatlakozik majd be az angyalföldi járatok vonalába. A Balázs Mór-terv úgyszintén számol a 42-es villamos Havanna-, illetve Gloriett-telepi meghosszabbításával. Igazi Duna-parti járat lesz a 2-es villamos: északon egészen a Gyöngyösi utcáig tervezik. A Fogaskerekű (60-as villamos) a városi közlekedésbe valóban integrálva, a Széll Kálmán tértől a Normafáig közlekedne majd.
Természetesen azon túl, hogy a villamosok, a metrók és a HÉV-ek új szerelvényeket igényelnek, további, speciális járművek beszerzésére is szükség lesz. A 2-es metró és a gödöllő-csömöri HÉV összekötése az eltérő vontatási feszültség és az alsó/felső áramszedési rendszer, a Fogas az adhéziós szakaszok miatt igényelne vadonatúj, az eddigiektől eltérő szerelvényeket.
A Balázs Mór-terv társadalmi egyeztetési verziója a BKK honlapján hozzáférhető (PDF).
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!