Bangladesh Railway: háromszáz mozdony kellene, azonnal!

iho/vasút   ·   2025.12.14. 12:00
banglades_tehervonat

Az ázsiai ország vasúttársasága állandó mozdonyhiánnyal küzd, árufuvarozási volumene is jócskán visszaesett. Egyelőre harminc újat szereznek be.

A közlekedési társaság statisztikái szerint 2025 végén a mozdonyflotta 281 gépből áll, ezek közül viszont csaknem kilencven példány nem üzemképes. A szakemberek a visszaesést a flotta elöregedésével magyarázzák: számos mozdonyt több mint harminc éve használnak. A megfelelő karbantartás hiánya ráadásul tovább rontotta a rendelkezésre állást, így mára jelentős mennyiségű mozdony üzemképtelen, évek óta komoly akadályt gördítve a vasúti üzem elé.

A vontatójármű-hiány már a vasúti árufuvarozásra is közvetlen hatással van Bangladesben. A Bangladesh Railway adatai alapján az elmúlt négy évben csaknem a felére esett vissza a vasúthálózaton közlekedő tehervonatok száma: a 2021–2022-es pénzügyi évben regisztrált 4300 szerelvény helyett mindössze 2300 közlekedett le 2025 eddigi tizenegy teljes hónapjában.

A világ egyik legsűrűbben lakott országában a személyszállítás az első, ezért ha egy személyszállító vonatokat továbbító mozdony kiesik, tehergépet csoportosítanak át a feladatra. Ennek következtében egyre több árufuvarozó ügyfél vált át vasútról közútra. Például műtrágyát már több mint egy éve nem szállítottak vasúton, a fuvarok a közutakat terhelik.

A bangladesi kormány az elmúlt tizenöt évben összesen körülbelül 880 milliárd takát (átlagos árfolyam alapján cirka tízmilliárd amerikai dollárt, aktuális árfolyam szerint csaknem 2400 milliárd forintot) csoportosított át vasútfejlesztésre. A forrásból 948 kilométernyi új vasútvonal épült és negyven új mozdonyt vásároltak. A keskeny, méteres és az indiai széles, 1676 milliméteres nyomtávú pályákhoz alkalmas gördülőállományt elsősorban Indiából szerezték be, főként használt mozdonyok és személykocsik formájában, egyes járműveket ráadásul ingyen vehettek át.

A krónikus mozdonyhiány enyhítése érdekében a vasúttársaság augusztusban bejelentette: harminc dízelmozdonyt szerezne be. Habár a beruházás részben csökkenteni fogja a hiányt, a flottakapacitás és az üzemi igények közötti egyensúlyhiányt nem szünteti meg – jelenti a Railway Supply.

A másfél Magyarországnyi területű, ám 170 millió lakosú dél-ázsiai ország vasúthálózata körülbelül 3600 kilométer hosszú, ennek nagyobbik hányada (1600 kilométer) méteres nyomtávú, 1225 kilométer pedig indiai széles nyomtávval épült ki. Cirka 1600 kilométeren fonódott a két nyomtáv, és hasonló hosszon fut kétvágányú vasútvonal.

(Nyitóképünkön egy tehervonat Bangladesben. Kép forrása: Wikipedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek