Bemutatták az első magyar csuklós elektromos buszt: itt a Credobus Electronell 18!
A Kravtex-Kühne Csoport hazai gyártású e-buszaival zöldítheti a közösségi közlekedést a jövőben a Volánbusz. A társaság 2025 elején teszteli majd a típust.
A vezető magyar buszgyártó, a Kravtex-Kühne Csoport a Volánbusszal közösen mutatta be új fejlesztését, a Credobus Electronell típuscsalád csuklós változatát a közlekedési társaság budapesti Népliget autóbusz-állomásán.
A Mosonmagyaróváron és Győrben gyártott, teljes mértékben elektromos meghajtású Credobus Electronell 18 az első magyar csuklós e-busz. Az ultrakönnyű jármű saját tömege legalább négy tonnával alacsonyabb, mint egy átlagos csuklós buszé, kevesebb akkumulátormodullal készül, üzemeltetése pedig sokkal gazdaságosabb, mint versenytársaié. A jövő év elején a Volánbusz is teszteli a csuklós Electronellt.
Az eseményen elhangzott: az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) kiemelt célja a helyközi közszolgáltatásban résztvevő járműállomány fejlesztése. 2018 óta a Volánbusz flottájának átlagéletkorát 13 évről csaknem tízre sikerült csökkenteni. Ebben a Kravtex-Kühne Csoportnak is kiemelkedő szerepe volt, hiszen ma már az állomány közel fele ettől a gyártótól származik. A következő időszakban évente több száz további új járművet vehet át a MÁV-csoport, hiszen a folyamatban lévő pályáztatás során tízéves időtartamra kiválasztandó szolgáltatónak alacsonyan kell tartania a járművei átlagéletkorát. A Volánbusznak komoly tapasztalata van az elektromos autóbuszok üzemeltetésében, így ennek a folyamatnak a most bemutatott autóbusztípus is aktív részese lehet. De nemcsak az e-buszok, hanem az alacsony fogyasztású és károsanyag-kibocsátású, korszerű, de hagyományos meghajtású járművek is több ezer tonna kibocsátáscsökkenést jelentenek majd amellett, hogy a szolgáltatási színvonalat is tovább javítják.
Dr. Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: Az Electronell 18 az első magyar csuklós elektromos buszként máris bevonult a hazai járműgyártás történetébe. Az elektromos Credobusok bemutatását kiemelkedő tehetségű magyar buszfejlesztő mérnökök többéves munkája előzte meg. A több mint másfélmilliárd forintos kutatás-fejlesztési projekt mindössze 400 millió forint támogatással valósult meg. Az Electronellek fejlesztése és gyártása is hazánkban történik, beleértve a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő vezérlőrendszereket és szoftvereket. A vállalat meggyőződése, hogy ilyen termékek szükségesek ahhoz, hogy Magyarország a járműipari elektrifikáció nyertesei közé kerülhessen. Az eddig több mint háromezer buszt gyártó, Magyarországon piacvezető Kravtex-Kühne Csoport készen áll arra, hogy részt vegyen a hazai közösségi közlekedés elektrifikálásában.
2022-ben és 2023-ban száz elektromos meghajtású jármű érkezett a Volánbuszhoz a fővárosi agglomerációba és hat vármegyeszékhelyre, 2025-ben pedig további húsz új e-buszt állítanak forgalomba hat kisebb településen. Hazai gyártású e-buszok is nagy sikerrel zöldítik a társaság flottáját, ezen felül idén júniusban Győrben eredményesen tesztelték a Credobus Electronell szóló, tizenkét méteres változatát, ebből kiindulva a közeljövőben a Kravtex-Kühne Csoport elektromos buszai is aktív részesei lehetnek a fenntartható közösségi közlekedés megteremtésének.
A Fővárosi Autóbuszüzem által készített első magyar csuklós busz 1960-as bemutatása után 64 évvel a Credobus írja tovább a magyar csuklósbusz-történelmet: a 2024-ben Mosonmagyaróváron és Győrben gyártott új Credobus Electronell 18 az első magyar csuklós busz elektromos meghajtással. A típus az áttörést jelentő műszaki innovációknak köszönhetően a legkönnyebbnek számít az acélvázas csuklós e-buszok között. A piacon megszokottnak számító húsz–huszonegy tonnával szemben a járműújdonság saját tömege nem haladja meg a tizenhat tonnát. Ezáltal a megcélzott háromszáz kilométeres hatótávhoz mintegy huszonöt százalékkal kisebb tömegű akkumulátorcsomagra van szükség. Az Electronell 18 várhatóan kategóriájának leghatékonyabb és leggazdaságosabban üzemeltethető autóbusza lesz.
A típus rendkívül magas hazai hozzáadott értékkel rendelkezik. A Kravtex-Kühne Csoport önállóan, generálpartner nélkül hajtotta végre a fejlesztést, a kiemelt rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatok is Magyarországon valósultak meg. A cégcsoport saját gyártmánya az önhordó vázszerkezet mellett szinte valamennyi fém alkatrész is, beleértve a futómű-felfüggesztéseket. Az Electronellhez közel száz magyar kis- és középvállalkozás kapcsolódik gyártmányaival, továbbá olyan meghatározó hazai vállalatok és foglalkoztatók is szállítanak hozzá komponenseket, mint a Rába, a Knorr-Bremse, a Metal 99, az OrosházaGlas, a Hirschler Üvegipari Vállalkozás, a König, a Graboplast és a Semperform. Az e-buszok sorozatgyártásának megkezdése közel ötszáz magyar munkahely megőrzéséhez járul hozzá közvetlenül, és száz magyar beszállító számára jelent megrendelést.
A Credobusokat készítő Kravtex-Kühne Csoport Magyarország egyik legnagyobb, hazai tulajdonú gépipari vállalata, amely a buszok mellett mezőgazdasági gépek gyártásával, valamint személyszállítással foglalkozik. A cégcsoport 1999 óta Magyarország vezető buszgyártójává fejlődött, és eddig több mint háromezer autóbuszt gyártott. A magyar közforgalmú helyközi buszközlekedésben a járművek közel fele Credobus-gyártmányú. A vállalat modern, részben robotizált, több mint 20 ezer négyzetméteres mosonmagyaróvári egysége évente akár ezer busz gyártására is alkalmas.
A Volánbusznál legutóbb kétszáz Econell 12 típusú szóló, valamint 47 Econell 18 Next csuklós busz fiatalította a flottát. A közlekedési társaság örömmel várja a lehetőséget az elektromos kivitelű Credobusok tesztelésére, beszerzésére és üzemeltetésére is. Az Electronell 18-at 2025 elején már az utasok is kipróbálhatják a MÁV-csoport járatain. A próbafutás részleteiről a vállalat weboldalán adnak majd tájékoztatást.
(Nyitóképünkön az első Credobus Electronell 18-as budapesti bemutatása. Kép forrása: Volánbusz Zrt.)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!