CER: jelentős igény lenne a határokon átnyúló nagysebességű vasútra Európában

iho/vasút   ·   2025.07.15. 19:30
db_ice3neo

Egy friss uniós felmérés alapján sokan támogatják a tagállamok közötti vasúti infrastruktúra fejlesztését, a rövid és közepes távokon egyértelműen előnyben részesítve a nagysebességű vonatokat a repüléssel szemben.

Az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) online kérdőíves adatfelvételi módszerrel (CAWI) zajló felmérését május 16-a és 25-e között 5107 felnőtt töltötte ki huszonhét uniós országból.

A válaszadókat az uniós országok közötti jelenlegi közlekedési kapcsolatok minőségéről kérdezték. A válaszolók 83 százaléka lát fejlesztési lehetőségeket az uniós közlekedési kapcsolatokban: 49 százalékuk szerint javítani kell, 34 százalékuk szerint pedig elegendőek, de ennek ellenére fejleszteni kell. A kitöltők mindössze tíz százaléka tartotta változtatás nélkül is megfelelőnek a jelenlegi összeköttetéseket.

A fejlesztések iránt Dél-Európában mutatkozott a legmagasabb igény, kilencven százalék, eut követte Közép- és Kelet-Európa 85 százalékkal. A franciák és az észak-európaiak 79 százaléka, a németeknek pedig a 77 százaléka szeretne fejlesztést, ez némileg alacsonyabb mértékű, de még mindig magas.

A gyors és megbízható, az Európai Unió összes fontos városát és fővárosát összekötő nagysebességű vasúthálózat lehetőségét felajánlva, a válaszadók 77 százaléka válaszolta azt, hogy rövid- vagy középtávú utazáshoz a vasutat favorizálná a repülés helyett. Spanyolországból szeretnék a legtöbben a váltást, 86 százalékkal, majd Dél-Európa (85 százalék) és Lengyelország (81 százalék) következik. Legkevesebben Észak-Európából váltanának a vasútra, 67 százalékuk jelölte be ezt a választ. A vasúti közlekedést leginkább Közép- és Kelet-Európából preferálták, innen 48 százalékban jelölték a „nagyon valószínű” választ a közlekedési módok közötti váltásra.

Arra a kérdésre, hogy egyetértenek-e azzal, hogy az EU többet fektessen be a nagysebességű vasútba a nemzetközi összeköttetések fejlesztése érdekében, 79 százalék válaszolt igennel. Ezek 42 százaléka jelölte a „határozottan egyetértek” lehetőséget, míg 37 százalékuk a „részben egyetértek” választ pipálta ki. A támogatás Spanyolországból és Dél-Európából érkezett leginkább: ötven százalék állt határozottan a cél mellé. A nem támogatók uniós aránya csekély, mindössze tizenhárom százalékos, Németországból tizenhét, Észak-Európából pedig húsz százalék nem ért egyet a vasútba való plusz invesztálással.

Az Eurostat adatai alapján az európai közvélemény-kutatásra specializálódott, brüsszeli központú Polling Europe által végzett online felmérés során a nemzeti reprezentativitást nemek és életkorok szerinti arányos kvótákkal érték el. Az átfogó uniós szintű megállapítások mellett a jelentés külön bontásban veszi Franciaországot, Lengyelországot, Németországot, Olaszországot, Spanyolországot, továbbá három földrajzi régiót: Dél-Európát, Észak-Európát valamint Közép- és Kelet-Európát. A felmérés összhangban áll az Európai Bizottság azon tervével, melynek célja, hogy az összes uniós fővárost és nagyvárost összekötő, nagysebességű vasúthálózatot hozzanak létre – jelenti a Rail Market.

(Nyitóképünkön a DB egyik nagysebességű ICE3neo szerelvénye. Kép forrása: DB AG / Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek