Elment az utolsó brit postavonat
A brit királyi postaszolgálat, a Royal Mail a napokban állította le a csak postát szállító élénkpiros szerelvényeket a közúti és a légi szolgáltatások javára. Egy közel kétszáz éves korszak ér véget.
A Royal Mail 1995-ben állított forgalomba tizenöt, kifejezetten levelek és csomagok hordására kialakított villamos motorvonatot, néhány hónapja viszont bejelentették, hogy októberig beszüntetik a postai küldemények vasúti fuvarozását. A legutolsó szériának számító, Class 325 sorozatú, négykocsis, 80,8 méter hosszú vonatok egykor az Egyesült Királyság minden régiójában ismerős látványnak számítottak, majd folyamatosan fogytak el az útvonalaik: utoljára a West Midlands megyei Daventry és a legnagyobb skót város, Glasgow között pendliztek. A szerelvényeket most eladásra kínálják – a postavállalat épp akkor száll ki a vasúti szállításból, amikor a magánszektor egyre inkább kezd betörni a piacra.
A postai küldemények a vasúton szállított első áruk között szerepeltek Nagy-Britanniában: a brit vasúti infrastruktúra-üzemeltető Network Rail kutatásai alapján először 1830-ban vittek leveleket vonattal – vagyis alig négy évvel később, mint ahogy a történelmi jelentőségű Stockton–Darlington-vasúton először szállítottak utasokat, és hét évvel Viktória királynő trónra lépését megelőzően. Az azóta eltelt közel kétszáz év alatt a postavonatok számos változáson és újításon estek át, ilyen például a mozgó postahivatal, mely útközben válogatta szét és rendezte össze a küldeményeket, majd a megfelelő helységeknél mozgás közben dobták le a vonatról a küldeményekkel teli zsákokat.
Habár a királyi posta szerkezetében és tulajdonosi körében számos változás történt az évek során, beleértve a főutcai posták üzemeltetésének leválasztását is, a postavonat mindvégig a Royal Mailnél maradt. Szinte minden személyszállító expresszvonaton utazott levél- vagy csomagszállító kocsi, az éjszakai postavonatok pedig arról gondoskodtak, hogy az Egyesült Királyság gyakorlatilag bármely címére másnapra odaérjenek a küldemények.
A Rail Freight arról ír, hogy a modern vasúti magánszolgáltatók, mint például a gyorsan növekvő Varamis Rail és az innovatív Intercity RailFreight már most is napi szállítást nyújtanak, a piac margóiról építkezve. A Varamis ráadásul már be is jelentkezett a leállított Royal Mail-vonatokra. Más szolgáltatók piacra lépésére is megvan a lehetőség. A királyi posta lépése ezzel pont ellentétes, de erre máshol is van példa.
Az Egyesült Királyság Európa egyik olyan szeglete volt eddig, ahol napjaink modern korában is dedikált postavonat üzemelt. Franciaországban is elérhető volt ilyen szolgáltatás a nemzeti vasút SNCF által: a csomagszállításra átalakított, nagysebességű TGV-szerelvények La Poste néven futottak a nagysebességű hálózaton, ezzel messze a világ leggyorsabb tehervonatainak számítottak. Olaszországban a nemzeti vasút teherszállítási ága, a Mercitalia is átépített nagysebességű motorvonatokkal fuvarozott négy évig: a Mercitalia Fast elnevezésű szolgáltatás 2018 novemberétől 2022 novemberéig üzemelt, majd idén tavasszal hivatalosan is megszüntették.
(Nyitóképünkön a Royal Mail egyik postavonata, még 2011-ben. Kép forrása: Wikipedia)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!