Fejlődésben a kelet-közép-európai vasúti szállítási csomópontok

iho/vasút   ·   2020.09.03. 15:00
metrans_ceska_trebova

A téma a legfontosabbak között szerepelt a vasúti árufuvarozási csúcson, a RailFreight Summiton, melyet az Új Selyemút európai szakaszán fekvő, fontos csomópontnak számító lengyelországi Poznańban tartottak a hét elején.

Napjainkban számos áruszállítási útvonal fut össze Közép-Kelet-Európában, az árufuvarozási műveletek fellendülését okozva, ez pedig a kapcsolódó infrastruktúra fejlesztéséhez vezet. A régióban egyre több vasúti teherszállítási csomópont erősíti meg pozícióját vagy tűnik fel fontosként.

A cseh Metrans magán-vasúttársaság Selyemút-igazgatója, Martin Koubek a csúcson tartott prezentációjában elmondta: a koronavírus-járvány nehézségek elé állította a szállítmányozást. A Metrans ennek ellenére egyre erősebben van jelen az Új Selyemúton, és nemrégiben egy új intermodális terminállal is bővítették a hálózatot. Ezzel egyidejűleg a lengyel vasúti árufuvarozók is fejlesztik saját átrakodó létesítményeiket: a PKP Cargo a lengyel–fehérorosz (belorusz) határnál található małaszewiczei átrakóba fektet be pénzt, a Lengyelország egyetlen szélesnyomtávú tehervonalát üzemeltető PKP LHS pedig a sławkówi új útvonalakon dolgozik.

Az előadáson elhangzott: lényeges, hogy nagy ügyfélkör álljon rendelkezésre, a legfontosabb azonban a csillagszerű gyűjtő-elosztó hálózat. A Metrans a vasúti összeköttetések jól kiépített hálózatával rendelkezik, melyet a gyűjtő-elosztó modellel összhangban hoztak létre. Először egy prágai terminált kapcsoltak össze a hamburgi kikötővel, majd évről évre bővítették a hálózatot. Jelenleg tizenhét terminált és raktárt számlálnak, melyek közül öt számít csomópontnak. Utóbbiak különböző országokban is találhatóak: Lengyelországban Poznańban, Csehországban Prágában és Česká Třebovában, Szlovákiában Dunaszerdahelyen (Dunajská Streda), Magyarországon pedig Budapesten. A további tizenkét kisebb létesítmény végterminálnak számít.

A Metrans gyűjtő-elosztó hálózata 2020 szeptemberében (kép forrása: Metrans)

A Metrans a kezdetek óta arra helyezi a hangsúlyt, hogy tengeri kikötőkkel kösse össze a hátországokat, mindenekelőtt Csehországot a hamburgi kikötővel. Jelenleg a rendszeres vonalakat próbálják a selyemúti összeköttetésekbe integrálni. Az Új Selyemút jövője szempontjából előnyös a csillagszerű gyűjtő-elosztó modell: a vonatok nemcsak adott két pont között mozoghatnak a hálózaton, hanem a különböző desztinációkat kombinálva bármely két pont között.

Az alternatív útvonalak és átjárók szükségessége szintén elősegíti a közép-kelet-európai csomópontok fejlődését. A logisztikai vállalatoknak az Új Selyemúton haladó jelentős forgalom, valamint egyes határállomások, elsősorban a Fehéroroszország és Lengyelország közötti átkelők zsúfoltsága miatt új útvonalakra kell kiszervezniük a fuvarokat. Az Új Selyemút egyik szállítmányozója, az RTSB szerint a Brest–Małaszewicze határátmenetnél jelentkező szűk keresztmetszet nélkül a fuvarozók nem fordulnának a költségesebb alternatív útvonalak felé. Az RTSB tevékenyen részt vett új, köztük az orosz enklávét, Kalinyingrádot, valamint a belorusz–lengyel határon fekvő kisebb, például a Bruzgi és Kuznica vagy a Svisloch és Siemianówka közötti átmeneteket érintő útvonalak létrehozásában. Ezzel egyidejűleg az új szolgáltatások további fuvarmennyiséget vonzanak, más intermodális létesítmények fejlesztését is ösztönözve. Az RTSB 2017-ben próbálta ki először a kalinyingrádi lehetőséget, melyről akkor még alig hallott bárki is, azóta pedig már erős vasúti árufuvarozási csomóponttá nőtte ki magát.

A lengyel–fehérorosz (belorosz) határon több átkelő is található, amivel csökkenteni lehet a legfőbb, Brest–Małaszewicze átmenet terhelését (kép forrása: RTSB)

Idén év elején új lehetőség jelent meg az Új Selyemutat érintő összeköttetések terén: először érkezett meg tehervonat Kínából a lengyelországi sławkówi terminálba, mely a lengyel széles nyomtávú vasút legnyugatibb pontba. Az ország déli részén, Hrubieszów és Sławków között futó széles vonalat üzemeltető PKP LHS szerint a sławkówi intermodális terminálnak és magának a széles vonalnak is számos előnye van. Az egyik pozitívum, hogy a társaság akár kilencszáz méter hosszú szerelvényeket is használhat. A széles vonalon közlekedő, Kínából érkező konténervonatok 48–52 konténert – általában viszont 41-et – cipelnek. Továbbá a forgalmat nem zavarják a személyszállító vonatok: a pályán kizárólag teherforgalom zajlik. Az Euroterminal Sławków ráadásul számos európai helyszínnel áll összeköttetésben, mely ideális a tranzit tehervonatok további célpontokra történő közlekedtetéséhez. Az egyik legújabb ilyen lehetőség egy Hszianból érkező konténervonat, mely Milánóba megy tovább. Hamarosan pedig újabb útvonalak is elérhetővé fognak válni – számol be a Rail Freight.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Logisztika Szállítmányozás Nagyvasút

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt: a kombinált fuvarozás növelte részesedését a szállításban idehaza, uniós szinten visszaesett

MLSZKSZ/iho   ·   2024.03.18. 17:05

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban.