Francia hitelből szerezhetnek be villamos tehermozdonyokat az ukránok
Az ukrán vasút UZ 900 millió euróért vásárol százharminc kétszekciós mozdonyt az Alstomtól. A két ország a napokban véglegesítette a finanszírozási feltételeket.
A beruházás jelenlegi árfolyamon körülbelül 320 milliárd forintot érő teljes költségéből 750 millió eurót – vagyis körülbelül 85 százalékát – francia hitelekből finanszírozza az Ukrzaliznyitszia (UZ). A kölcsön két forrásból érkezik: egy a francia államkincstár, valamint több bank szövetkezése által nyújtott, 350 millió eurós (bő 120 milliárd forintos), tizennégy éves lejáratú hitelből, valamint a Bpifrance Assurance exporthitel-ügynökségen keresztül érkező, 400 millió eurós (142 milliárd forintos) hitelből. A fennmaradó 150 millió eurót előre fizeti az ukrán állami büdzsé – hangzott el a napokban azon a kijevi sajtótájékoztatón, melyen az ukrán elnök Volodimir Olekszandrovics Zelenszkij, valamint a francia elnök Emmanuel Macron is tiszteletét tette.
A kontraktus értelmében az Ukrán Vasút ötven 25 kilovolt 50 hertzes váltakozó áramú, valamint nyolcvan kétáramnemű, azaz a 25 kilovoltos rendszeren felül három kilovoltos egyenáramú betáplálásról is működni képes Prima T8 mozdonyt vásárol. A széles, 1520 milliméter nyomközű, százhúsz kilométer per órás tempóra képes, kétszekciós villanygépek beszerzése az egyike annak a négy, összesen 1,3 milliárd euró értékű kormányközi keretmegállapodásnak, melyet az ukrán és a francia kormány tavaly májusban, háromévnyi tárgyalássorozatot követően írt alá, és amit az ukrán parlament tavaly júliusban hagyott jóvá.
A mozdonyok főbb részegységeit Franciaországban, az Alstom belfort-i üzemében gyártják le, végszerelésük viszont már Ukrajnában fog zajlani. Előállításukhoz 35 százalékban ukrán helyi gyártású alkatrészeket és munkaerőt használnak majd fel, ezzel fontos szaktudás halmozódhat fel az országban. Az International Railway Journal értesülése szerint a százharminc mozdonyt a tervek szerint hat év alatt szállítja le az Alstom.
Habár az UZ szerint még számos műszaki feltételt meg kell vitatni, többek között a gépek negyvenévnyi karbantartásáról szóló szerződést is, a tárgyalások nagy részén már túl vannak. Az Alstom szerint a végső szerződéseket még a nyáron meg lehet kötni.
Az ukrán infrastrukturális miniszter, Olekszandr Kubrakov úgy gondolja, a megállapodás nemcsak a mozdonyok beszerzéséről szól: a korszerű gépekkel Ukrajna tovább integrálódik az Európai Unió gazdaságába és szállítási rendszerébe – számol be a Railway Gazette.
(Nyitóképünkön az Alstom által az azeri vasút ADY-nak szállított, kétszekciós T8-asok egyike, melyhez valószínűleg nagyon hasonlóak lesznek az ukrán T8-asok. Kép forrása: Railway Pro)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!