Germanwings: bővítés, új funkció, új külső
Tíz éve, hogy a Germanwings Budapestre jár, de idén nemcsak a gépek külseje változik meg, hanem magának a légitársaságnak a funkciója, szerepe is alaposan átalakul: erre hívta fel a figyelmet budapesti sajtótájékoztatóján a Germanwings szóvivője, Andreas Engel.
Mint arról az iho/repülés is beszámolt, a Lufthansa csoport követi a világtrendet: a költségekhez képest nemigen gazdaságos rövid- és középtávú járatok kiszervezését egy diszkont-üzletágba, ahol csökkenteni lehet a kiadásokat. Ugyanakkor a Lufthansa-csoport tagjaként július elsejétől induló Új Germanwings annyiban tér el az egyszerű megoldásoktól, hogy a társaság, amely a Lufthansa nagy hubjai, Frankfurt és München kivételével működteti majd a többi európai Lufthansa-vonalat, egy járaton kínál à la carte repülést azoknak is, akik számára a low-cost repülés az elérhető, és azoknak is, akik nagyobb kényelemben és több szolgáltatással szeretnék igénybe venni a járatot.
A tudósító kérdésére a szóvivő elmondta, a Basic, a Smart és a Best tarifaosztályt valóban le lehet fordítani low-cost, economy és business besorolásokra, de a lényeg az, hogy mindhárom lehetőség megfelelően elegáns környezetben áll az utazók rendelkezésére (még a légiszemélyzet ruházatát is újra cserélik). Érthető, hogy ha például valaki Budapestről a Germanwings járatán repül egy németországi nagyobb repülőtérre, Düsseldorfba például, ahonnan New Yorkba megy tovább, és arra az útra business jegye van, szeretné az első rövidebb szakaszon is élvezni a hasonló szolgáltatást. Ugyanakkor például Brüsszel felé azért ajánl (voltaképpen az ugyancsak a Lufthansa csoporthoz tartozó Brussels Air járataival konkurálva) jegyeket a Germanwings, egyébként Stuttgarton keresztükl, mert nyilván olyan utas is van bőven, aki viszont az olcsóbb tarifák szerint dönt az utazásról.
Mint a tájékoztatón a Lufthansa jelen lévő térségi menedzsere, Ofer Kisch is utalt rá, a kezdeti időszakban megjelenő fapadosok és hagyományos társaságok nagyon erősen elkülönültek egymástól, mostanra azonban a nagy hagyományos cégek is kínálnak kevés szolgáltatás mellett olcsó jegyeket (és tegyük hozzá, a diszkontok is kínálnak plusz pénzért plusz szolgáltatásokat): a Germanwings egy gépen kínálja mindezeket a lehetőségeket, az ő besorolása tehát prémiumdiszkont.
A társaság az új szerkezetben erősen bővül, a jelenlegi 33 gépről 90 gépesre nő a flotta, az alkalmazottak száma 1352-ről 2500-ra, a várható utasszám évi 7,7 millióról kb. 20 millióra emelkedik. Ami az alkalmazottakat és a gépeket illeti, az iho/repülés korábbi információi szerint a növekedés elsősorban a más Lufthansa-leányvállalatoktól átcsoportosított munkaerőt és utasszállító gépeket jelenti. Utóbbiról a szóvivő annyit tudott még csak elmondani,m hogy végleges döntés nincs, de például a flotta részei lesznek valószínűleg a Eurowings Bombardier CRJ-i, a jelenlegi 33 utasszállító mindegyike a „hagyományos” Germanwings-típus, az Airbus A319-es (a harmincharmadikat épp csütörtökön vette át a társaság).
Ami a budapesti forgalmat illeti: 2012-ben Budapest és a német célállomások között a Germanwings közel 100 ezer utast szállított, öt százalékkal haladta meg a 2011-es számot, és nyilván a mostani változástól még több utast remélnek, különösen, hogy márciustól bővítik is a hálózatot: Budapestről Kölnbe naponta, Stuttgartba pedig naponta, illetve hétfőn, csütörtökön és pénteken naponta kétszer repül majd a társaság.
Kisch úr az iho/repülés kérdésére megerősítette, az Új Germanwings belépésével lesz természetesen lesz Lufthansa járatcsökkenés is, vagyis Düsseldorfba például inkább az átalakuló prémium-diszkont társaság gépei repülnek majd, de mivel azok a gépek is a Lufthansa-csoporthoz tartoznak, és mivel akik a Lufthansa kiszolgálását akarják, azok ezt megkaphatják a Germanwings járatain is, a dolognak nincs különösebb jelentősége, természetesen az is előfordulhat majd, hogy Lufthansa-járatszámmal Germanwings-gép és személyzet repül.
És még egy fontos mozzanat: Andreas Engel szerint Budapest most is nagyon vonzó célpontja a turistáknak és az üzleti utazóknak egyaránt. Egyébként elgondolkodtatóak a Germanwings és a budapesti reptér történetének közös pontjai is: Germanwings-gépet fogadott először 2003. május 22-én az 1-es terminál, majd a tavaly májusi záráskor is egy Germanwings-járat indult utoljára menetrend szerint az egyesről.