Továbbra is rengeteg baleset történik az uniós vasúti átjárókban
Még mindig a vasút a legbiztonságosabb szárazföldi közlekedési mód a biztonsági eljárások szigorú alkalmazásának köszönhetően, viszont aggasztóan sokan vesztik életüket az átjárókban.
A Nemzetközi Vasútegylet (UIC) 2022-es éves biztonsági jelentése szomorú statisztikát közöl a számos előrelépés ellenére. A több mint harminc országot felölelő vasútbiztonsági adatbázis szerint 2021-ben az összes jelentős vasúti baleset több mint negyede (27 százaléka), valamint a halálos balesetek közel harmada (32 százalék) útátjárókban következett be – ez 276 halálos áldozatot jelent egy év alatt. A balesetek közel nyolcvan százalékáért külső okok – síneken, útátjárón való átkelés – felelősek. A harmadik felek a halálos áldozatok 96 százalékát, a súlyos sérültek 86 százalékát tették ki.
A vasutak felelőssége, számos országban törvényi kötelezettsége, hogy minden egyes vasúti átjárónál felmérje a kockázatokat. Ez segít azonosítani, hogy a kockázatkezelés megfelelő-e a helyszínhez, a használók számához és típusához vagy a vasúti forgalom jellegéhez. A gyakorlatok azonban országonként különböznek, és a vasutaknak mindenhol valós lehetősége nyílik arra, hogy jobb gyakorlatokat sajátítsanak el és alkalmazzanak az UIC 2022-es, a szintbeli útátjárók kockázatértékelésére vonatkozó legjobb gyakorlatokat tartalmazó útmutatójából, melyet az UIC globális útátjáró-hálózatának (GLCN) tagjai fejlesztettek ki.
A jobb tervezésbe való befektetésen felül a károk csökkentésének létfontosságú része a felhasználók viselkedésének befolyásolása. Ennek céljából hozza össze minden éven az UIC a tagjait a Nemzetközi Útátjárós Biztonsági Nap (ILCAD) népszerűsítése érdekében. Az ILCAD kampányokkal, oktatással és célzott betartatással arra biztatja a felhasználókat, hogy vegyenek részt a vasúti átjárók biztonságossá tételében.
Az idén már tizenötödik alkalommal életre hívott kampányt június 15-én, egy varsói nemzetközi konferencián a PKP és a PKP-csoport indította el. A világ minden tájáról érkezett előadók egy igazán nemzetközi közösséggel osztották meg a bevált gyakorlatokat a vasúti útátjárók biztonságának kockázatértékelésen, mérnöki munkán, elkötelezettségen, oktatáson és közösségi tájékoztatáson keresztül történő javításával kapcsolatosan. A 2023-as ILCAD központi témája a mezőgazdasági és ipari útátjárók használói, „A sínek a vonatoké” szlogennel.
A hosszú és nehéz, időnként veszélyes árut szállító járművekkel történő ütközések jelentős károkat okozhatnak a vasúti infrastruktúrában és járművekben, sérüléseket szenvedhetnek el a szerelvényen tartózkodó utasok és személyzet, a mozdonyvezetőkre poszttraumás hatásokkal bírhatnak, ezeken felül a forgalomban jelentős késéseket okozhatnak, továbbá pluszkiadásokat is jelent. A vasúti átjárók mindaddig biztonságosak, amíg a használók tiszteletben tartják a Kresz-táblákat és a jelzéseket. Az átjárókon történő szabálysértéseken túlmenően egyesek kockázatot vállalnak azzal is, hogy a sínek mellett sétálnak, túráznak vagy lovagolnak, a síneken átkelve rövidítik le az utat az állomásokon vagy a nyílt vonalon, esetleg alagutakban vagy hidakon sétálnak át. A veszélyes területeken történő közlekedés súlyos sérülésekhez vagy akár halálhoz is vezethet; sajnos még mindig előfordul a pálya melletti graffitizés, a vasúti műhelyekbe való belépés, a vasúti kocsik tetejére felmászás, és ezen felül manapság egyre népszerűbb a sínek közötti szelfizés.
A legtöbb halálos áldozatot vagy vonat gázol el, vagy magasból zuhannak le, vagy pedig a harmadik sín/felsővezeték rázza meg. Közülük sokaknak egyszerűen fogalmuk sincs ezekről a veszélyekről. A vasúttársaságok ezért elkötelezettek, hogy az ILCAD és a Trespad által tovább növeljék a köztudatosságot. Ezt műszaki intézkedésekkel, kerítésekkel és jelzésekkel is meg lehet tenni, de ha ez mégsem bizonyul elégnek, további intézkedéseket kell bevezetni a vasúti átjárókban, a síneken és azok környékén való nem megfelelő magatartás visszaszorítása érdekében.
A június 15-ei Útjátjárós Biztonsági Napot megelőző napon tartották a Jogsértések elleni küzdelem nemzetközi napját (Trespad), mely a jogsértések és az öngyilkosságok megelőzését célozza. Az alkalom során a számos országból érkezett előadók megosztották egymással tudásukat, hogy hogyan lehetne a leginkább csökkenteni a vasúti balesetek áldozatainak számát.
Az UIC becslése szerint világszerte összesen körülbelül félmillió vasúti útátjáró létezik, ennek nagyjából húsz százaléka, 96 ezer az Európai Unióban. Ezek kevesebb mint fele passzív („andráskeresztes”), vagyis nem rendelkezik sem fény-, sem pedig fél (vagy teljes) sorompóval.
Az Európai Unió Vasúti Ügynöksége (ERA) szerint az elmúlt évek során hetente átlagosan hat halálos és hat súlyos sérüléssel járó baleset következett be az uniós útátjárókban. Az öngyilkosságokat nem számítva a halálos áldozatok száma stabilan csökken az elmúlt években. Az ERA 2023-as biztonsági áttekintő jelentése alapján 2021-ben összesen 2234 öngyilkosságot követtek el az EU vasúthálózatán, ez átlagosan napi 6,1 esetet tesz ki. Az öngyilkosságok a vasúton bekövetkezett halálesetek 77 százalékát teszik ki, az illetéktelen személyek haláleseteivel együtt pedig kilencven százalékra emelkedik az arány. Az illetéktelen személyeket érő halálos balesetek száma 2006 óta folyamatosan csökken.
(Nyitóképünkön a GYSEV szakemberei a rendőrséggel együttműködve igyekeznek felvilágosítani az útátjárók gyalogos, kerékpáros és autós használóit. Kép forrása: GYSEV Zrt.)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!