Hernyót ütött ki egy kamion Sátoraljaújhelynél – a roncsok még napokig a helyszínen lesznek

Károly Szabolcs   ·   Frissült: 2021.06.01. 14:04
satoraljaujhely_siklas_mozdony_20210531

A mozdonyvezető és a kamion sofőrje is súlyosan megsérült a balesetben, ami miatt az újhelyi vonal menetrendje napokra felborult – egészen banális okból.

Kedden a helyszínen Biber Anett, a MÁV-Volán-csoport szóvivője a baleset történéseit felidézve azt mondta: a mozdonyvezető minden tekintetben az előírtaknak megfelelően járt el, ezen a pályaszakaszon az előírt sebesség óránként 80 kilométer, ennél azoban a szerelvény kevesebbel haladt. A vonat és a teherautó roncsai még a helyszínen vannak, és vélhetően pár napig még ott is maradnak.

A baleset mintegy százmillió forintos kárt okozott. A baleseti helyszínelést kedd hajnalra fejezték be.

Korábban írtuk:

Súlyos baleset történt Sátoraljaújhely határában hétfőn késő este 9 óra után nem sokkal: a Szerencsről a zempléni határvárosba tartó 5228-as személyvonat kamiont gázolt egy útátjáróban, a céljától mindössze pár száz méterre. Az átjáróban a fénysorompó jól működött, a közút felé tiltó jelzést adott.

Az ütközés során a Ganz-motorvonat elején haladó Bmxfee 019-es vezérlőkocsi kisiklott, lecsúszott a vasúti töltésről, majd a pálya szélén egy könnyűszerkezetes raktárépületbe vágódva állt meg, jelentősen összetörve. A sorompó oszlopai kidőltek, leszakadt a felsővezeték, továbbá a biztosítóberendezés kábelei, az átjáró és a vasúti pálya is megrongálódott. A kamion kettészakadt: a nyerges vontató a pálya egyik, míg a félpótkocsi a másik oldalába borult. A vonaton három utas és három, szolgálatot teljesítő vasutas tartózkodott. A balesetben a mozdonyvezető súlyos, de nem életveszélyes sérüléseket szenvedett, és a kamionsofőr is megsérült.

A baleseti helyszínelést a hatóságok kedd hajnalra befejezték, a műszaki mentést követő helyreállítás azonban több napot is igénybe vehet. Kedd reggelig a teljes Szerencs–Sátoraljaújhely viszonylaton buszok pótolták az összes vonatot – már amelyikre ki tudott adni autóbuszt a tavaly nyáron MÁV-irányítás alá sorolt Volánbusz –, a hosszabb közúti menetidők és az átszállások miatt a Budapest–Miskolc–Sátoraljaújhely útvonalon húsz–ötven perces késésekkel közlekedtek a vonatok.

A kora délelőtti órákban a felsővezeték áramellátását Szerencs és Sárospatak között visszakapcsolták. A késések azonban jó eséllyel napokig megmaradhatnak, meglehetősen banális ok miatt: az újhelyi vonalszakasz (80c) néhány évvel ezelőtti felújítása során annyira lecsökkentették az állomások vágányainak mennyiségét – többnyire három használható vágány maradt egy-egy állomáson –, hogy egy ilyen haváriahelyzetben egyszerre két szerelvényen nem lehetséges a mozdonyok körüljáratása vagy egy másik szerelvény tartósabb tárolása.

A MÁV-Start a lehetőségekhez képest gyorsan reagált a helyzet normalizásálására: ingavonat pörög az IC-k helyén Szerencs és Sárospatak között (képernyőmentés forrása: iemig.mav-trakcio.hu)

A MÁV-Start azonban a lehetőségei szerint igyekezett megoldani a problémát. A pálya helyrehozásáig csak Budapest és Szerencs között közlekedteti a Zemplén Intercityket, melyekhez csatlakozva kétóránként ingavonat pendlizik Szerencs–Sárospatak viszonylatban, minden állomáson és megállóhelyen megállva. Sárospatak és Sátoraljaújhely között továbbra is pótlóbuszokra kell szállni. Az egyvágányú pálya kapacitási korlátai miatt a Szerencs–Sátoraljaújhely személyvonatok nem közlekednek. A hosszabb menetidők és az átszállások miatt a Budapest–Miskolc–Sátoraljaújhely viszonylaton akár tizenöt–húsz perces késésekkel kell számolni, várhatóan napokig.

Legutóbb egy bő hónapja, április 20-án Újfehértónál történt súlyos baleset útátjáróban. Akkor egy traktoros ment ki egy személyvonat elé, ami egy, a másik vágányon éppen akkor érkező másik személyvonat elé lökte a roncsot. A balesetben a traktor vezetője meghalt, a másodiknak gázoló vonat több utasa megsérült, a második vonat mozdonya kisiklott és a vasúti töltést is jócskán elhagyta, továbbá több kocsi kisiklott és felborult. A vasúti pálya is több száz méter hosszan tönkrement. A teljes helyreállítás közel két hétig zajlott. A kár több tízmillió forintot tett ki.

(Nyitóképünkön a kettészakad kamion, jobb oldalon pedig a személyvonat vezérlőkocsija a vasúti pályát elhagyva. Kép forrása: MÁV-Start)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

IdeenzugCity, a jövő motorvonata

Kiss Bertalan   ·   2021.07.29. 20:05

A Deutsche Bahn bemutatta a jövő motorvonatának életnagyságú modelljét, több, merőben új fejlesztéssel, például a napi forgalomnak vagy útvonalnak megfelelően variálható utastér kialaíktás – gombnyomásra.