Itt az idei első menetrend-módosítás

Károly Szabolcs   ·   2017.04.03. 16:30
400px_29-05

A 2016–2017. évi közszolgáltatási menetrend április 2-án életbe lépett 1. számú módosítása több vonalon is jelent némi változtatást. Nagyobb horderejűt alig találni, leginkább pár perces kiigazításokkal szolgál a vasúttársaság. Nézzük sorban a fontosabbakat. (A menetrend-módosítási csomagot itt, a módosítással frissített teljes menetrendet pedig itt lehet letölteni pdf-ben.)

1-es vonal (Budapest–Győr–Hegyeshalom):
  • Az 1-es vonalon a hajnali első Tatabánya–Győr személyvonat (9340) egy perccel később, az első Budapest–Győr személyvonat (4910) pedig Tatabánya és Győr között négy perccel később közlekedik.
  • A Győr és Budapest között vasárnap délutánonként közlekedő Talentum (Ex1945) expressz, valamint a Győr–Budapest–Győr viszonylatú Vaskakas (Ex1943 és Ex 1948) expresszvonatpár nevét és kategóriáját veszti: gyorsított személyvonattá alakulnak, a Keleti helyett pedig a Déli pályaudvarra érkeznek és onnan is indulnak. Az 1945-ös gyorsított személy Kelenföldre egy perccel hamarabb érkezik, a Kelenföld–Keleti szakasz hosszabb menetidejét pedig Kelenföldön várja ki. A későbbi gyorsított a Vaskakashoz képest öt perccel korábban, 17 óra 30-kor indul, Budapestre pedig negyed órával korábban fut be: a keletis 19 óra 14-es érkezéshez képest már este hét előtt egy perccel a Délibe ér. Az 1948-as 19 óra 50-kor rajtol el a Déliből, Tatabányáig pedig egy perccel később közlekedik.
  • Az iskolai időszakban vasárnap esténként Szombathelytől Celldömölkön és Győrön át Budapestre közlekedő gyorsvonat (19201) a Győr–Budapest szakaszon korábban és bicskei félreállás nélkül közlekedik, így már a 165-ös számú railjet előtt a Keletibe ér.

A Talentekkel kiadott Vaskakas és Talentum Expresszek gyorsított személyvonatokká avanzsáltak vissza (fotó: Vörös Attila)

2-es vonal (Budapest–Esztergom):
  • A Nyugatiból munkanapokon este hét és nyolc órakor induló személyvonatok (2128 és 2138) Magdolnavölgyön is megállnak, onnan egy perccel később haladnak.
  • Három pár kora délutáni személyvonat (a Nyugati felől 2014/2092, 2024/2004 és 2044/2094, Esztergom felől 2045/2005, 2013/2003 és 2013/2093) április 1-jétől november 5-éig vasárnaponként Vasútmúzeum megállóhelyen is megáll.
12-es vonal (Tatabánya–Oroszlány):
  • Munkanapokon Oroszlányból az utolsó két személyvonat (34411 és 34431) 19 óra 44 és 20 óra 44 helyett bő fél órával később, 20 óra 18-kor és 21 óra 18-kor indul.  A járatok környei keresztje megszűnik, Tatabányán pedig a Budapest felé közlekedő személyvonatokhoz csatlakozik.
15-ös vonal (Sopron–Szombathely):
  • A vonalon megváltozik a szerelvényforduló, számos járat (9170, 9154, 9174, 9156/19156, 9167, 9165, 9153, 9181, 9171, 9193) elveszíti kerékpár- és/vagy kerekesszék-szállítási lehetőségét, több járaton azonban igénybe vehetővé válik (9152, 9164, 9155, 9173).
17-es vonal (Szombathely–Nagykanizsa):
  • Szombathely és Zalaszentiván/Zalaegerszeg között a 9814, 9826, 9818, 9838 számú vonatokon, ellenkező irányban a 9815, 9823, 19823, 9811 számú járatokon biztosít a GYSEV kerékpárszállítási lehetőséget.
18-as vonal (Szombathely–Kőszeg):
  • A GYSEV az összes vonaton lehetővé teszi a kerékpárszállítási lehetőséget.
21-es vonal (Szombathely–Szentgotthárd):
  • A zöld–sárga vasúttársaság fordaátszervezése miatt itt is több járatról kerül le a kerékpár- és/vagy kerekesszék-szállítás (9110, 9112, 9154, 9170, 9174, 9156/19156, 9117, 9167, 9113, 19123, 9133, 9111, 9193), néhány vonatok azonban megjelenik (9122, 9134, 9155, 9173).

A GYSEV vonalain változott a szerelvényforduló: több járatról lekerül a kerékpár- és/vagy kerekesszék-szállítási lehetőség, számos vonaton viszont igénybe lehet venni, ahol eddig nem volt rá mód (a szerző felvételei)

25-ös vonal (Celldömölk–Boba–Zalaegerszeg–Bajánsenye):
  • A 9826, 9818, 9838, 9823, 19823 és a 9811 számú vonatokon már kerékpárt is lehet szállítani.
41-es vonal (Dombóvár–Gyékényes):
  • Kaposvárról Gyékényes felé az eddigihez képes egy perccel korábban indulnak a személyvonatok, visszafelé a Kaposvárra 21 óra 06-kor érkező, és onnan Dombóvárra tovább közlekedő személyvonat (8201) már Kaposszentjakabon is megáll.
42-es vonal (Pusztaszabolcs–Dunaújváros–Mezőfalva):
  • Mostantól több reggeli, délutáni és egy esti vonat Dunaújváros-Külsőn is megáll. Pusztaszabolcs felől 5 óra 2-kor (4250) és 15 óra 21-kor (4234), Dunaújváros felől pedig a 4 óra 34-kor (4229), 5 óra 34-kor (4239), 7 óra 34-kor (4227) és 20 óra 34-kor (4221) szolgálja ki a megállót személyvonat.
80-as vonal (Budapest–Miskolc–Sátoraljaújhely):
  • Egyesítik a Hatvanból reggel 5 óra 5 perckor Füzesabonyba induló 5040-es, valamint a Hatvanból 6 óra 3 perckor Miskolcra közlekedő 5012-es vonatokat. A járatok eddig is ugyanazzal a szerelvénnyel haladtak, az új mostantól az előbbi vonatszámon, Hatvan–Miskolc közvetlen vonatként közlekedik, a szerelvényforduló szerint pedig egy félórás miskolci tartózkodás után Nyíregyházára halad tovább gyorsvonatként.
  • A Budapestről este hát órakor Egerbe induló sebesvonat (S5508) ezentúl változatlan menetrenddel (a Keletitől Vámosgyörkig gyorsvonati megállássokkal, onnantól pedig mindenhol megállva), de már személyvonatként közlekedik.
82-es vonal (Hatvan–Szolnok):
  • A Hatvanból 12 óra 13 perckor induló személyvonat (5734) decembertől megszüntetett megállásai okán az egy órával később, 13 óra 13-kor induló, de csak iskolai időszakban közlekedő vonat áll meg Meggyespelén és Porteleken.
94-es vonal (Miskolc–Tornanádaska):
  • A Miskolcra közlekedő személyvonatok az eddiginél egy perccel később indulnak Miskolc-Gömöriből, így egy perccel később is érkeznek Miskolc-Tiszai pályaudvarra.

Gyorsul a Nagykálló–Nyírbátor szakasz a 113-ason: a Nyíregyháza és Mátészalka között billegő Bézék nyolc perccel hamarabb tehetik meg a távot

113-as vonal (Nyíregyháza–Mátészalka–Zajta):
  • A legjelentősebb, és szerencsére pozitív változás az ország egyik leglassabb vicinálisának számító vonalon következik be: nyolc perccel csökken a Nagykálló és Nyírbátor közötti menetidő (ötvennégyről negyvenhatra, huszonnégy kilométeren), emiatt a szabolcsi megyeszékhely és a szatmári központ között közlekedő összes járat menetrendje változik. Nyíregyháza felől a vasárnap nem közlekedő 36110-es személy nyolc perccel később, 5 óra 46-kor indul. A 36112-es 8 óra 37-es nyíregyházi indulása nem változik, Kállósemjéntől azonban már nyolc perccel később halad. A kora délutáni, csak vasárnap nem közlekedő 36116-os tizenkilenc perccel később, 14 óra 54-kor hagyja el a megyeszékhelyet, Mátészalkára pedig 16 óra 20 helyett 29-kor érkezik. A vasárnapi 36156-os szintén 14 óra 54-kor indul, Mátészalkára pedig a megszokott 16 óra 36-kor fut be. A 16 óra 35-kor rajtoló 36126-os Kállósemjéntől Nyírbátorig nyolc, Nyírbátortól Mátészalkáig pedig egy perccel korábban halad. Mátészalka irányából a reggeli Nyírbátor–Nyíregyháza személy (36119) egy perccel később, kereken hat órakor indul, a végállomásra pedig hat perccel korábban, 7 óra 9-kor érkezik. Mátészalkáról a délelőtti 36117-es és a délutáni 36113-as személy kilenc perccel hamarabb indul (7 óra 34 helyett 7 óra 43-kor, valamint 15 óra 34 helyett 15 óra 43-kor), a kora esti 36123-as viszont továbbra is 17 óra 25-kor indul, de 19 óra 11 helyett már kereken este hétre Nyíregyházára ér.
  • Ötven percről ötvenkettőre nő viszont a Fehérgyarmat–Zajta menetidő, emiatt este a Fehérgyarmat–Mátészalka szakaszon közlekedő vonatok menetrendje is megváltozik néhány percnyit.
Nemzetközi járatok
  • Megváltozik a június 23-tól augusztus 26-ig Budapest és a szlovéniai Koper, közvetlen kocsikkal pedig a szintén az Adriai-tengernél található, horvátországi Rijekába és Pulába közlekedő Istria (9008/1246, 1247/IC959) neve és menetrendje is. A fiatalos-divatos, ám annál körülményesebb sea<-you@Istria (vagyis „találkozunk Isztriában a tengernél”, némi szójátékkal az angol sea „tenger” és a see „látni” szavak vegyítésével – tényleg már csak egy hesteg hiányzik a jelenkori írott online beszélgetéseket idéző karakterkompozícióból) elnevezésre vált, a külföldi menetvonala pedig a decemberben kiadott menetrendben tervezetthez képest pár perccel módosul.
  • A Budapest és a horvátországi Split között június 16-tól szeptember 10-ig közlekedő Adria nemzetközi gyors (1204, 1205) két kocsival bővül: a Cseh Vasút (CD) által biztosított, 362-es számú hálókocsi Prágából érkezik közvetlen kocsiként, a Horvát Vasút (HZ) pedig egy másodosztályú kocsit biztosít, amelyet 425-ös számon kell majd keresni.
  • A Budapestről Ljubljanába, közvetlen kocsikkal Koperbe közlekedő Citadella nemzetközi gyors (246, 247) szlovéniai menetrendjében néhány perccel változott meg az eddig bejelentetthez viszonyítva.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek