Jöhetnek a KISS-ek az ÖBB-hez!

iho/vasút   ·   2022.02.24. 15:00
stadler_kiss

A Stadler minősített elektronikus aláírásával kapcsolatos zűröket követően a bécsi Legfelsőbb Bíróság úgy döntött, a Stadler a közel kétszáz kétszintes motorvonatra kiírt tender győztese.

A döntés értelmében az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) legfeljebb 186 emeletes KISS-t vásárolhat. Az összesen akár 3 milliárd euró (körülbelül 1100 milliárd forint) értékű keretszerződést tíz év alatt lehet kimeríteni.

Az ÖBB közbeszerzési kiírásának lezárását eddig bírósági eljárás hátráltatta, most azonban minden jogi akadály elhárult a járművek vásárlása elől, így az ÖBB és a Stadler megkötheti az üzletet, a vasúttársaság megrendelheti az első járműveket, melyre várhatóan a következő hetekben kerülhet sor.

A keretszerződéssel a KISS-ekből több verzióban is vásárolnak az osztrákok: négy-, öt- és hatrészes kivitelben is érkezhetnek az emeletes motorvonatok. A járműveket új, emeletes vonatokkal foglalkozó kiválósági központjában, a Svájcban található St. Margrethenben építi majd meg a svájci gyártó.

A megállapodásban foglalt teljes mennyiséget alapul véve a Stadler eddig már több mint ötszázötvenet értékesített a KISS-ekből.

Habár az ÖBB most először rendel nagyvasúti szerelvényeket a Stadlertől, a gyártó emeletes járművei nem ismertlenek Ausztriában. A Westbahn személyszállító magán-vasúttársaság 2010-ben rendelt hét hatrészes KISS-t, majd 2015 májusában további egy hatrészest és kilenc négyrészest. Az első adag szerelvény 2011-ben állt forgalomba, a második beruházás járművei pedig 2017-től koptatják a síneket. Ezek az emeletes vonatok azonban nem szolgáltak túl sokat nyugati szomszédunknál: a DB 2019-ben megvásárolta mind a tizenhét vonatot. Az elpasszolt, első- és második generációs KISS-ek helyett a Westbahn 2019-ben tizenöt hatrészes KISS-t kért, de már a harmadik generációból; ezek a vonatok 2021 óta közlekednek Bécs és Salzburg között.

A már nyolcvan éve vasúti járművek gyártásával foglalkozó Stadler mobilitási megoldásokat kínál a vasúti járműgyártás, szolgáltatás és biztosítóberendezés-technológia terén. A kelet-svájci Bussnang székhelyű vállalat körülbelül 13 ezer alkalmazottat foglalkoztat a különböző előállítási és mérnöki helyszíneken, több mint hatvan szolgáltatási ponton. A vállalat a fenntartható mobilitás iránti társadalmi felelősségének tudatában kiáll az innovatív, fenntartható és tartós minőségi termékek mellett.

A Stadler termékkínálata a nagyvasúti fővonali és városi vasúti járművek terén magában foglalja a nagysebességű, intercity, regionális és elővárosi vonatokat, metrókat és villamosokat. A svájci cég ezeken felül fővonali és tolatómozdonyokat, valamint személykocsikat is előállít. A Stadler a világ fogasléces vasúti járműiparának piacvezető gyártója.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Stadler Rail)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

És mit adhat nekünk a Talgo?

T. H. F.   ·   2024.03.04. 16:35

Bár a kormány a minap második lépcsőben is tárgyalt a magyar vasúti közlekedés versenyképessége szempontjából létfontosságú járműbeszerzésekről és infrastruktúra-fejlesztésekről, egyelőre csak azt tűnik egyértelműnek: egyik esetben sem várhatók gyors megoldások.