Jókora Stadler-villamosflotta állhat forgalomba Kölnben

iho/vasút   ·   2025.08.05. 12:00
kvb_koln_stadler_villamos

A német város közlekedési társasága, a KVB százharminckét magaspadlós szerelvényt rendelt a svájci gyártótól, csaknem hétszázmillió euró értékben. Az első villamosokat 2029-ben vehetik át.

Az új járműveket a kölni villamoshálózat sajátos igényei alapján tervezi meg a Stadler; az egyik ilyen tényező, hogy a gyors üzemű kapcsolókészülékek által két villamost egy szerelvénnyé lehet összekapcsolni.

A szerelvények 2029-től fokozatosan váltják majd fel a Kölner Verkehrs-Betriebe (KVB) által jelenleg használt, a múlt század nyolcvanas és kilencvenes éveiben a DÜWAG által gyártott, 2200-as és 2300-as pályaszámtartományú, B80D típusú villamosokat az egymillió lakosú egykori Hanza-város 4-es, 13-as és 18-as vonalain.

A megrendelés magába foglalja 34 tíz méter hosszú, közbülső modul beszerzését is, amiket felhasználva körülbelül hetven méteresre lehet bővíteni egy-egy villamost. Ezzel a konfigurációval akár 470 utas is felférhet rájuk, jelentősen túlszárnyalva a KVB által eddig üzemeltetett járművek kapacitását, és lehetővé téve az infrastruktúra még hatékonyabb felhasználását.

A KVB-től elmondták, habár a kölni költségvetés kihívásokkal küzd, a városi tanács jóváhagyta a fontos beszerzést, pénzügyi támogatást nyújtva, ami pozitív jelzés a mobilitási átállás megvalósítása és az erős tömegközlekedés felé, melyben az utasok és a villamosvezetők is korszerű járművekre és magasszintű kényelemre számíthatnak a tervezetten több mint harmincévnyi élettartam során.

A villamosok a legkorszerűbb technológiát fogják képviselni. Az ergonomikus vezetőfülke kiváló, nagy látószögű kilátást garantál, a lehetséges ütközések veszélyére vezetéssegítő rendszer figyelmeztet, a holtterek kiküszöbölése érdekében a visszapillantó tükrök helyett kamerákat építettek be. A fülkében elhelyezett kijelzők fényereje automatikusan igazodik a külső fényhez, a megfigyelőrendszer monitora közvetlenül a kijelzőbe integrálható. A beépített utasszámláló rendszer kiértékelő szoftverrel segíti az operatív tervezést. Az alumínium karimákkal ellátott, hibrid kerekek a súlyt és a menetzajt is csökkentik.

Az utastér szempontjából is új mércét állítanak majd fel a modern könnyűvasúti járművek. Az energiatakarékos, természetes hűtőközeget használó légkondicionáló rendszer kellemes belső hőmérsékletet garantál, magas energiahatékonyság mellett. A magas szintű utastájékoztatásért nagy, 29 hüvelykes monitorok felelnek, az energiatakarékos LED-es világítás egyenletes fényerőt nyújt. A széles folyosók és a teljes hosszban átjárható utastér a tágasság érzetét keltik, ami az utasok még optimálisabb eloszlását teszi lehetővé. Az oldalanként nyolc (plusz modullal tíz) ajtó a megállóknál elősegíti a gyorsabb utascserét és a rövidebb várakozási időt. A tervezés során a KVB és a Stadler is a legmagasabb szintű akadálymentesítést helyezte szem elé, az anyagválasztástól a színvilágig.

Az első tíz, nullszériás szerelvényt és öt további plusz modult 2029-ben veheti át a kölni közlekedési vállalat. A sorozatgyártott szerelvények szállítása 2030 közepén indulhat, az utolsó villamost várhatóan 2032 végén adják majd át.

A Stadlertől elmondták, a kölni igényekre szabott új, magaspadlós könnyűvasúti a járművek a legmodernebb technológiát ötvözik a rugalmas, moduláris kialakítással, és erős jelzést küldenek a jövő mobilitása felé, ami kényelmes, energiahatékony és kész a holnap kihívásaira.

A KVB a fenntarthatóság és a hosszútávú üzembiztonság terén is a svájciakra támaszkodik. A felek közötti hosszútávú partnerség részeként a Stadler garantálja az alkatrészellátást, továbbá szervizt és támogatást nyújt a megelőző karbantartástól a műszaki tanácsadásig. Ennek köszönhetően a járművek hosszú távon is megbízhatóan, biztonságosan és hatékonyan üzemelhetnek.

(Nyitóképünkön az új kölni Stadler-villamosok látványterve. Kép forrása: Stadler Rail)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek