Kétvágányúvá válhat a Ferencváros–Soroksár vonalszakasz is

iho/vasút   ·   2021.08.10. 12:00
150es_soroksari

Megújulhat a kelebiai vonal fővárosi része is, a pályasebesség viszont marad nyolcvan kilométer per óra.

Nyílt eljárású közbeszerzést írt ki a 150-es vonal legészakibb, fővárosi szakaszára a Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. A körülbelül kilenc kilométer hosszú szakaszon nagyjából tizennégy kilométernyi új sínpár épülhet ki. A Világgazdaság információi szerint a vonal Ferencváros–Soroksár szakaszát amiatt kellett külön kezelni, mert a rekonstrukciót össze kellett hangolni a budapesti HÉV-fejlesztésekkel. A vonal nagy részét kitevő déli, Soroksár és Kelebia országhatár közötti százötven kilométeres szakasz 2 milliárd 79 millió dolláros (körülbelül 600 milliárd forintos) tervezési és kivitelezési szerződését 2019 júniusában írták alá. A beruházást a kínai–magyar CRE Konzorcium hajtja végre, a vágányzári értesítő szerint a teljes pályazárás mellett zajló munkáltok várhatóan 2022. február 1-jén meg is kezdődnek.

A fejlesztés a már jelenleg is villamos üzemű, két állomásközt (Ferencváros–Soroksári út, Soroksári út–Soroksár) magába foglaló szakasz átépítését, új állomási és vonali biztosítóberendezés létrehozását, valamint az ideiglenes megállóhelyi peron utasforgalmi és üzemeltetési célú létesítményeinek kialakítását is tartalmazza. A tervezés és átépítés során úgy kell számolni, hogy a vonalat akár 750 méter hosszú tehervonatok is használhassák.

A főbb tervezési és kivitelezési feladatok számos elvárást írnak elő, többek között a teljes tervdokumentáció elkészítésének engedélyezését, a környezetvédelmi engedély beszerzését a környezetvédelmi hatástanulmány alapján, a kisajátítási tervek elkészítését, a használatba vételi engedély megszerzésében való részvételt, valamint a jótállási kötelezettségeket is. Az ajánlatok benyújtását szeptember 20-áig várják, az elbírálás hatvan, plusz szükség esetén további tizenöt napot vesz igénybe. A tendergyőztesnek a szerződéskötéstől számított 38 hónapon, vagyis bő három éven belül kell végrehajtani a munkálatokat.

A beruházás becsült teljes értéke nem nyilvános, a Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. azonban az adott ajánlatot érvénytelennek minősítheti egy bizonyos értékhatár átlépése esetén. A beszerzési eljárást eredménytelennek nyilváníthatják akkor is, ha csak egyetlen érvényes ajánlatot nyújtanak be.

A Budapest–Kelebia–Belgrád vasútvonal rekonstrukciója 166 kilométernyi magyarországi szakaszt foglal magába. A nagyprojektet a részben a MÁV Zrt., részben pedig a China Railway International Corporation (CRIC) és a China Railway International Group (CRIG) tulajdonában álló Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. bonyolítja le. A beruházást a magyar és a kínai kormányok között 2020 tavaszán megkötött hitelszerződés alapján finanszírozzák: a kínai Eximbankkal kötött megállapodás szerint a beruházás 85 százalékát a kínaiak által nyújtott hitelből, a fennmaradó tizenöt százalékot pedig saját forrásból állja a magyar állam.

(Néhány éven belül ismét kétvágányú lehet a 150-es vonal Ferencváros–Soroksár–Kunszentmiklós-Tass szakasza, mely a huszadik század közepéig két sínpárral üzemelt. A vesztes háborúkat követően a gyors újjáépítés részeként felszedett második vágány helye a mai napig megvan. Fotó: Vörös Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek