Kínai segítséggel gyárthat mellékvonali motorvonatokat a Szolnoki Járműjavító
A MÁV Zrt. és a MÁV-Start Zrt. csütörtökön írt alá együttműködési szándéknyilatkozatot a CRRC Changchun vállalattal.
A Kína egyik legjelentősebb, vasúti járművek tervezésével és gyártásával foglalkozó társaságával való kooperáció elsődleges célja a magyarországi regionális vasúti szolgáltatások innovatív fejlesztése. A mellékvonali járműpark korszerűsítése szolnoki bázissal, jelentős hazai hozzáadott értékkel és magyar munkaerőhányaddal valósulhat meg az utasok színvonalas kiszolgálása érdekében.
Az előzetes egyeztetéseket követően aláírt szándéknyilatkozat egy lehetséges kínai–magyar együttműködést vetít előre. A közös munka során a felek fokozottan törekszenek a fenntarthatósági, környezetvédelmi szempontok érvényesítésére, az uniós elvárásokhoz, szabályokhoz igazodásra. A mellékvonali motorvonatokat a tervek szerint elsősorban a MÁV-Start Zrt. Szolnoki Járműjavító telephelyén gyárthatják, minél nagyobb arányú magyar munkaerő alkalmazásával.
A vasúttársaság az elővárosi forgalomban a népszerű motorvonatok, legújabban az emeletes KISS szerelvények beszerzésével tesz utasai kényelme érdekében. Állami támogatással állítják munkába a távolsági és nemzetközi viszonylatokon saját fejlesztésű és gyártású IC+-kocsijaikat is. A napokban érkezett meg az első vasútvillamos-szerelvény, amely a helyi és helyközi kötött pályás közlekedés előnyeit egyesítő tram-train összeköttetést biztosítja majd Hódmezővásárhely és Szeged között. A szándéknyilatkozat alapján megkezdődő kínai partnerség a mellékvonalakon utazók színvonalasabb kiszolgálásához, a regionális vonatközlekedés versenyképességének javulásához vezethet.
A mellékvonalak jövőjének kérdése hosszú évek óta megválaszolásra vár. Az 1970-es és nyolcvanas években Csehszlovákiából beszerzett, jelenleg 117-es sorozatként futó ex-Bzmot-motorkocsik, valamint Bzx és BDzx sorozatú betétkocsijaik mára korszerűtlenné váltak, ezért szükségessé vált lecserélésük, ha az országos vasúthálózat tekintélyes részét kitevő mellékvonalakkal a jövőben bármilyen mértékben is számol MÁV-Start. A vasúttársaság néhány éve a 2016-ban Szolnokon gyártott FMK 008-as mérőmotorvonatot látta a mellékvonali váltótípusnak szánt járművek alapjának.
(Borítóképünkön Nyírmada környékén billeg még 2015-ben egy később épített, korszerűbb, ex-Interpici Bzmot. Fotó: Vörös Attila)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!