Leáll télre a Fogas, buszok helyettesítik

iho/vasút   ·   2022.11.11. 12:00
00_telefogas

Az ideiglenes üzemszünet a tervezett tavaszi pályafelújítás végéig tart, ezzel több, mint 120 millió forintot spórol Budapest közösségi közlekedése.

Az elmúlt időszakban drasztikusan megnőtt energiaárak, a dráguló üzemanyag- és villamosenergia-költségek súlyos terhet jelentenek a közösségi közlekedésnek, ezért a fővárosi tulajdonban lévő társaságok igyekeznek a szokásoshoz képest is költséghatékonyabban működtetni Budapest közlekedési hálózatát. Ennek megfelelően a Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV Zrt. téli pihenőt rendelt el a 60-as jelzésű fogaskerekű vasútra, melynek során a kötelező karbantartást is elvégezhetik a járműveken a szakemberek.

Míg egyes vidéki nagyvárosokban is hasonló megtakarítási intézkedéseket vezettek, vezetnek be – Debrecenben például a teljes trolibuszhálózat leállításával csökkentik az üzemeltetési költségeket –, a fővárosban mindössze a jellemzően turisták és szabadidős forgalom által használt fogaskerekűnél történik teljesítménycsökkentés a karbantartási munkák és az energiafelhasználás szempontjából nehezebb téli időszak összehangolásával, amivel jelentős megtakarítás érhető el.

A fogaskerekűt a téli hónapokban nagyon kevesen veszik igénybe: hétköznapokon tíz, hétvégén legfeljebb harminc százalékos a kihasználtság. Az energiaköltség viszont ilyenkor is jelentős, mivel a Fogas az átlagos villamosoktól eltérő vontatási feszültséggel, 1500 voltos egyenárammal üzemel. Az új energiaárak mellett minimum  megkétszereződik az osztrák SGP által az 1970-es években gyártott, visszatáplálásra nem alkalmas járművek üzemeltetési költsége, így az üzemeltető felek a szolgáltatás ideiglenes szüneteltetéséről döntött.

A járat közlekedésének téli felfüggesztésével minimum 120 millió forint megtakarítást lehet elérni a szakemberek számításai alapján, de a még nem végleges villamosáramáraktól függően ez a szám sokkal nagyobb is lehet. Ezzel párhuzamosan a műszaki karbantartásra és az elöregedett fogaskerekű járművek szükséges mértékű felújítására is sor kerülhet a tavaszi szezon kezdetéig. A fogaskerekű járművezetőinek egy részét villamosvezetőként fogják alkalmazni a téli időszakban, de a többi forgalmi és műszaki dolgozó foglalkoztatását is megoldja a BKV.

A fogaskerekű helyett a kibővített menetrend szerint közlekedő 21-es, 21A, 212-es, 212A, 212B és 221-es autóbuszokkal lehet utazni a téli időszakban – a járatokon kerékpárt is lehet szállítani. A fogaskerekű minden megállójának 300–500 méteres környezete a vágányzár alatt más autóbuszjárattal is jól elérhető.

(Nyitókép forrása: BKV Zrt.)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.