Legkorszerűbb innovációit mutatta be a Stadler a 2023-as Trakón

iho/vasút   ·   2023.09.21. 18:00
szerb_flirt

A svájci gyártó két siedlcei összeszerelésű járművet: a szerbek új Flirtjét és a szarajevói Tango villamost hozta el az idén tizenötödik alkalommal megrendezett gdański nemzetközi vasúti szakkiállításra. A járművek jelentős mértékben javítják majd a balkáni régió tömegközlekedését.

Szerb Flirt: ilyennek kell lennie a huszonegyedik századi regionális vasúti közlekedésnek

A szerb nemzeti vasút Srbija Voz 2021 végén kötött megállapodást a Stadlerrel tizennyolc regionális kivitelű, villamos üzemű Flirt motorvonat vásárlásáról.

A vasúttársaság a megrendeléssel már harmadszor szavazott bizalmat a svájciaknak: elsőnek 2014-ben rendeltek huszonegy Flirtöt, majd egy évvel később három nagysebességű, kétszáz kilométer per órás tempóra is alkalmas, kétszintes KISS motorvonatra nyújtották be igényüket – a Stadler az első járművet nagyon rövid idő alatt, a szerződéskötéstől számított hét hónapon belül le is szállította. A Stadler-vonatokról nagyon jól véleménnyel vannak a szerbek, a svájciak pedig büszkék arra, hogy részt vehetnek a szerb vasúti személyszállítási flotta megújításában.

A négyrészes, 80,7 méter hosszú, százhatvan kilométer per órás sebességre képes szerb Flirt könnyű, alumínium kocsiszekrényekből épül fel, mely eleget tesz a legfrissebb interoperábilitási előírásoknak (TSI), valamint a jelenleg érvényes ütközésbiztonsági szabványoknak (EN 15227). A jármű kialakítása az alacsony energiafogyasztásra és a könnyű kezelhetőségre helyezi a hangsúlyt. A vonathoz környezetbarát anyagokat használtak fel, például vízbázisú festékeket és HVAC-hűtőfolyadékot.

Az utastérben 244 ülést helyeztek el, köztük komfortos elsőosztályúakat is. Egy szerelvényre 473 utas férhet fel. Az ajtók akadálymentes be- és kiszállást tesznek lehetővé a szerelvény teljes hosszán, az egyterű kialakításnak köszönhetően az ajtók környékén található előterek tágasak, megkönnyítve a be- és kiszállást, különösen a mozgáskorlátozottak, valamint kerekesszékkel, kerékpárral vagy babakocsival közlekedők számára. Külön teret alakítottak ki a mozgáskorlátozottaknak, nagy csomagtartók állnak rendelkezésre, továbbá egy snackeket és üdítőket árusító automatát is elhelyeztek.

A járművet belső és külső kamerarendszerrel látták el, vezetőállásai és utastere légkondicionált, továbbá vizuális és audioinformációs rendszerekkel vannak felszerelve. A fedélzeten korszerű WC-ket helyeztek el, továbbá kinyíló rámpa is rendelkezésre áll a mozgássérültek közlekedésének megkönnyítése érdekében. Az utasbiztonság fokozása érdekében az utasok a fedélzeti telefon használatával közvetlenül a mozdonyvezetővel tudnak beszélni.

Tangózni tanulnak a Szarajevóban

A Stadler-villamosok történelmi jelentőségűek: a bosnyák főváros villamoshálózatának 1885-ös elindítása óta nem álltak forgalomba új villamosok a városban. A változásra közel száznegyven évet kellett várni: Szarajevó kanton közlekedési minisztériuma 2021 szeptemberében írt alá szerződést a Stadlerrel korszerű Tango NF3-as villamosok vásárlásáról. A megállapodás a Stadler első sikere Bosznia-Hercegovinában és jelentős üzleti siker a balkáni régió villamosprojektjei terén. Az újgenerációs villamosokkal a Stadler fontos szerepet játszik a bosnyák főváros fenntartható, hozzáférhető és modern tömegközlekedési rendszerének történelmi jelentőségű fejlesztésében. A Tangók növelni fogják az utazási kényelmet, a mozgáskorlátozottaknak pedig jelentős előrelépést jelentenek majd. A járműbeszerzést az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) és az Európai Beruházási Bank (EIB) hiteléből finanszírozzák.

A Stadler-villamosokkal közel száznegyven év után érkeznek új tuják Szarajevóba (kép forrása: Stadler Rail)

A Stadler mérnökei a háromrészes, egyirányú szarajevói Tango NF3 tervezése során a funkcionalitásra és a modern kialakításra helyezték a hangsúlyt. Olyan villamost hoztak létre, amely az utasok és a személyzet számára is garantálja a magasszintű utazási élményt, alacsony üzemeltetési költségek mellett.

A szabványoknak és az uniós előírásoknak megfelelő, moduláris kialakítású Tango teljes hosszban légkondicionált, vezetőfülkéje ergonomikus. A rugalmas keretű, elforgatható forgóvázak magasszintű futásjóságot garantálnak, az ajtók elrendezése pedig lehetővé teszi az utasok egyszerű, könnyű és gyors fel- és leszállását. A korszerű villamos zajszintje a lehető legalacsonyabb.

A teljes hosszban alacsonypadlós tuja hossza 31,1 méter, szélessége 2,4 méter, magassága 3,6 méter, legnagyobb üzemi sebessége hetven kilométer per óra. Egy szerelvényre 180 utas fér majd fel, közülük hetvenkilencen találhatnak maguknak ülőhelyet. Az üléseket úgy helyezték el, hogy az utazás még hosszabb távokon is kényelmes lehessen. Az új villamosoknak köszönhetően a mozgáskorlátozottak is könnyen utazhatnak majd.

(Nyitóképünkön a szerbek új Flirt motorvonata. Kép forrása: Stadler Rail)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.