A szerbek is a KISS-re szavaztak
A nemzeti vasút személyszállítási ága, a Srbija Voz hármat vesz a Stadler emeletes vonataiból, melyeket Belgrád és Újvidék között fognak használni a megújult pályán.
A szerb Építésügyi, Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium még február első felében írt ki közbeszerzést a villamos szerelvényekre, méghozzá igen rövid határidővel, annak érdekében, hogy a vonatok még az éven forgalomba is állhassanak. A március 15-éig tartó jelentkezési időszak során csak a svájci gyártó nyújtotta be ajánlatát, annak ellenére, hogy a kínai CRRC jelentkezését és győzelmét is esélyesnek vélték az iparágon belül.
A napokban aláírt megállapodás értelmében a Stadler bruttó 62,2 millió euróért – jelenlegi árfolyamon számolva 22,6 milliárd forintért – szállíthatja le a három kétszintes KISS-t. Ez az összeg ötödével, 11 millió euróval (4 milliárd forinttal) több, mint amivel a Srbija Voz előzetesen számolt, az áremelkedést a közbeszerzési hivatal a koronavírus-pandémiának az ellátási és beszállítási láncokra gyakorolt hatásával indokolta.
A kétszáz kilométer per órás sebességre is képes szerelvények a főváros és Újvidék (Novi Sad) közötti, nemrégiben felújított vasútvonalon fognak pendlizni. Az első vonatot várhatóan októberben veheti át a szerb vasúttársaság, a másik kettő érkezésére év végéig kell várniuk – számol be a Railway Gazette.
A Szerb Vasút az elmúlt évek során gőzerővel fejleszti meglehetősen elöregedett infrastruktúráját és járműállományát. 2011-ben harminc év után először szereztek be új járműveket: az orosz Metrovagonmastól vásároltak tizenkét 711-es sorozatú, kétrészes dízel motorkocsit, a flotta azóta 39 tagúra bővült. 2013-ban pedig a Stadlertől rendeltek huszonegy négyrészes, Flirt3-as villamos motorvonatot százmillió euróért.
Pályaoldalon zajlik a közös magyar-szerb-kínai gigaberuházás, vagyis a Budapest–Kelebia–Belgrád vasútvonal korszerűsítése. A szerb oldalon már látványos munkálatok folynak, a Belgrád–Újvidék szakasz átépítése a tervek szerint idén őszre el is készülhet, mely magában foglalja egy új, 1,1 kilométer hosszú alagút építését is Čortanovci község mellett, kiváltva egy lassú pályaszakaszt. A fejlesztésnek köszönhetően a két város között fél órával fog csökkenni a menetidő. A vajdasági, azaz az Újvidék és Szabadka közötti munkálatok a jövő év első felében pörögnek majd fel. Mivel Szerbia árufuvarozási szempontból tranzitország, és a fontos szállítási folyosó részét képző pálya hónapokig ki lesz zárva a forgalom elől, annak eltereléséhez gatyába ráznak több, alternatív útvonalként használható, regionális vonalat – eközben a beruházás magyarországi felén még egy kapavágás nem történt.
Szerbia elnöke, Aleksandar Vučić tavaly mutatta be a szerb vasúti árufuvarozás piaci részesedésének növelését is célzó vasútfejlesztési stratégiát, melynek köszönhetően a fejlesztések a jövőben sem állnak le déli szomszédunknál. Tomislav Momirović szerb közlekedési miniszter 2021 legelején nagysebességű, kétszáz kilométer per órás tempóval közlekedő villamos motorvonatok beszerzéséről írt alá szándéknyilatkozatot Csen Bóval, Kína belgrádi nagykövetével.
A szerbek az előttünk álló évtized során 3,3 milliárd euróból, vagyis körülbelül 1200 milliárd forintból modernizálnák a 3735 kilométeres vasúthálózatot, mely során többek között kiépülhet az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer (ERTMS), felszámolnak számos sebességkorlátozást, növelhetik a teherfuvarozási kapacitásokat, továbbá fejlesztik a vagyonkezelést is.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Stadler Rail)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!