Miért ne mennénk kétszázzal?!

iho/vasút   ·   2025.09.01. 15:00
PCB

Egy Pendolinóból kiállított IC vonat pendlizik Prága és České Budějovice között ekkora tempóval. 

Történelmi pillanat a cseh vasúton! Augusztus 31-én az esti órákban, Csehországban, ahol menetrend szerinti vonat korábban nem közlekedett 200 kilométer/órás engedélyezett maximális sebességgel, megtört a jég.

Az egyébként 230 kilométer/órás sebességre is képes Pendolino 2025. augusztus 31-én este 20 óra 27 perckor indult el Prága főpályaudvaráról (Praha hl.n.), és 22 óra 2 perckor már befutott a dél-csehországi České Budějovice állomásra, ami ugyancsak rekord menettartam a két város közötti vasúti közlekedés történetében. Mindez azért is történhetett meg, mert Prága és České Budějovice között, a IV. számú vasúti korridoron két szakaszon, Votice és Sudoměřice (17 kilométer), illetve Doubí és Soběslav (9 kilométer) között alkalmas a pálya a 200 kilométer/órás sebesség elérésére. Az Alstom gyártású, ČD 680 sorozatú, ívben bedőlni képes villamos motorvonat mindkét szakaszon elérte ezt a kritikus határt. A Pendolino szerelvényből kiállított járat már ETCS vonatbefolyásoló rendszer felügyelete alatt közlekedik, annak ellenére, hogy ez csak 2026 decemberétől lesz kötelező a dél-csehországi fővonalon. 

A Pendolinónak köszönhetően Prága és České Budějovice között 95 percre rövidült a menettartam, a klasszikus szerelvényekből összeállított expresszekhez képest hét perccel gyorsabb az eljutás. (A gyorsvonatok – amelyeknek több megállójuk van – útja több mint két óra hosszat tart a két város közötti 164 kilométer hosszú vasútvonalon.) Még gyorsabb az ellenkező irányban közlekedő vonatpár: ez reggel 5 óra 59 perckor indul a dél-csehországi megyeszékhelyről, és pontosan kilencven perc alatt ér a fővárosba. Mindez tizenegy perccel rövidebb eljutást jelent az eddigi, klasszikus kocsikból összeállított szerelvényekhez képest. A járatpár az idei év végéig tesztüzemben közlekedik, és ha kedvezők lesznek a  tapasztalatok, akkor jövőre is üzemben maradnak.     

A kilencrészes ETR 470-en alapuló 680 sorozatú motorvonatok csúcsra-járatásakor, 2004. november 18-án Břeclav és Brno között az egyik Pendolino 237 kilométer/óra sebességet ért el, jelenleg ez a cseh vasúti sebességrekord .

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek