Megérkezett a MÁV-csoport által bérbe vett első Henschel-dízelgép!

Károly Szabolcs   ·   2024.07.30. 17:00
henschel_pupos_feketemark

Az elmúlt években a lengyel SKPL magán-vasúttársaság flottájában, SU175-002 pályaszámon dolgozó mozdonyt a MÁV Rail Tours M40 219-es Púposa vontatta Budapestre.

A MÁV-csoport nosztalgia- és élményvonati üzletága, a MÁV Rail Tours Kft. (MRT) összesen tizenötöt bérel a svéd Nordic Refinance AB lízingcég, az OnRail Scandinavia, valamint a lengyel SKPL (Shortlines) társaság állományába tartozó, a német Henschel által 1981 és 1985 között eredetileg a dán nemzeti vasút DSB-nek épített, jó állapotú és megbízható, dízel-villamos mozdonyokból. A MÁV-Start az MRT-től veszi majd bérbe a TME gyári sorozatú gépeket.

Néhány napja számoltunk be arról, hogy az első hattengelyes nagydízel már úton van Magyarországra, kedden pedig be is futott. Az elsőnek érkező, 32570 gyári számú példányt 1983. március 8-án, ME 1517 azonosítóval (teljes pályaszám: 9286 0001 517-8) állította üzembe a DSB, ahol 2021-ig dolgozott, majd a Nordic Refinance-hoz került, 2022 óta pedig az SKPL Cargo flottájában tevékenykedett SU175-002 pályaszámmal.

Rajkától Győr rendezőig egy RCH vonatba volt belesorozva a bérmozdony, Győr rendezőtől pedig a RailTours Púposa hozta. A kép Szárligeten készült a Vasúttörténeti parkba tartó menetről (fotó: Fekete Márk)

A gépen először elvégzik majd a műszaki felkészítést, ami során megkapják a MÁV-csoport új arculatának megfelelő külső fóliázást, továbbá ellátják a biztonságos közlekedéshez szükséges EVM vonatbefolyásoló berendezéssel. Az első Henschel-mozdony az átalakítás és a sikeres hatósági engedélyeztetési eljárás után, még az ősszel forgalomba is állhat, elsőként várhatóan az észak-balatoni 29-es vonalon. További tizennégy társa a következő hetekben folyamatosan fog érkezni, és a tervek szerint az éven vehetik fel a munkát.

A bérelni kívánt mozdonyok rendkívül jó műszaki állapotban vannak, a megbízhatóságuk jóval meghaladja a jelenlegi állományét: a tulajdonos kimutatása szerint 94 százalékos a rendelkezésre állási mutatójuk. A korszerűnek mondható turbófeltöltésű dízelmotorjukat a General Motors gyártotta; a károsanyag-kibocsátásuk is kedvezőbb a MÁV-Start által használt régi, elavult dízelmozdonyokhoz képest. A vezetőfülke ergonomikus és légkondicionált, valamint a mozdonyvezetők munkáját segítő visszapillantó kamerarendszerrel is fel van szerelve. A mozdonytípus jelenlegi állaglistájáról ide kattintva tudhatnak meg többet.

(Nyitóképünkön Szárligetnél halad a Henschel-gép július 30-án, Púpos-vontatással. Fotó: Fekete Márk)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Fiatalokat ért tragédiák

MÁV/iho   ·   2024.09.11. 08:30

Szörnyű tragédiákkal zárult a nyári szünidő és kezdődött az új tanév. Az elmúlt egy hónapban két tinédzser tragikus halálát és két fiatal életveszélyes sérülését okozta a figyelmetlenség, közlekedés közben a fülhallgató használata, a telefon nyomkodása és a tiltott vasútüzemi területen tartózkodás.