Megérkeztek Romániába az első ex-izraeli Gumiorrúak, íme a menetrendjük!

iho/vasút   ·   2025.02.04. 12:30
ferotrafictfi_gumiorru_konstanca

A Ferotrafic-TFI dízelmotorvonatai a tervek szerint május 18-án állnak forgalomba az ország első magán-intercityjein Bukarest és Szucsáva, valamint Jászvásár között.

A román magán-vasúttársaság első hat, Izraelből használtan beszerzett IC3-asa a napokban hajózott be a konstancai kikötőbe, a kikötőt üzemeltető Umex vállalat rakodta ki őket. A további járművek folyamatosan érkeznek majd, a Ferotrafic-TFI tavaszra már tizennégy szerelvénnyel számol – jelenti a román Club Feroviar hírportál.

A társaságtól azt nyilatkozták, a háromrészes, akár 180 kilométer per órás sebességre képes motorvonatból összesen 33-at vásárolnak meg. Az első szerelvények május 18-ával állnak menetrend szerinti szolgálatba, napi nyolc járaton, egy vonaton egyszerre kettő–öt lesz belőlük összekapcsolva. Egy háromrészes szerelvény 168 ülőhelyet, két csatolt motorvonat pedig 336-ot fog kínálni.

A szerelvények utastere (kép forrása: clubferoviar.ro)

A Gumiorrú becenevű járművekkel az alábbi menetrendnek megfelelően lehet majd utazni:

  • A bukaresti északi pályaudvarról (București Nord) 7:35-kor és 17:10-kor indulnak majd Szucsávába (Suceava) (11751 és 11753 számú járatok), öt óra húsz és 29 perces menettartammal;
  • ellenkező irányban pedig 7:08-kor és 14:44-kor startolnak Szucsávából (11752-es és 11754-es vonatok), öt óra 39 és 37 perces menetidővel.
  • Jászvásárra (Iași) 7:22-kor és 16:28-kor indulnak (11761 és 11763), szintén a román főváros északi pályaudvaráról, öt óra 27 és 33 perces menettartammal;
  • visszafelé 6:00-kor és 15:47-kor (11762 és 11764) futnak ki Jászvásárról, ezt az utat öt óra 42 és 43 perc alatt teljesítik.

A járatok kevesebb állomást szolgálnak ki, mint a nemzeti vasút CFR intercityjei, így az utazás is kevesebb időt vesz majd igénybe. A végállomások között a Bukarest–Szucsáva viszonylaton csak Bodzavásár (Buzău), Foksány (Focșani), Bákó (Bacău) és Páskán (Pașcani) lesznek megállási helyek, a jászvásári vonatoknál pedig Bodzavásár, Foksány, Barlád (Bârlad), Vászló (Vaslui) és a jászvásári Nicolina állomásokon lehet majd fel- vagy leszállni.

A társaság a nyári szezonban, június 14-étől szeptember 7-éig a Szucsáva és a fekete-tengeri Mangalia üdülővárosa között is indít majd velük egy fürdővonatpárt, Bodzavásárt és Konstancát érintve (11782, 11784).

A korábban az Israel Railways (IR) által használt motorkocsikat eredetileg a MÁV-Start tervezte megvásárolni még 2023-ban, viszont az Izrael és a palesztin Hamász politikai-terrorista mozgalom között időközben kitört háború beleszólt az üzletbe. Végül a román Ferotrans/Ferotrafic-TFI magán-vasúttársaság csapott le rájuk, gyakorlatilag aprópénzért: összesen másfélmillió dollárért (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 600 millió forintért), azaz egy szerelvényért mindössze cirka 18 millió forintot kell fizetniük.

Az ABB Scandia által 1990 és 1996 között Dániában gyártott, Izraelben készre szerelt, háromrészes, 58,8 méter hosszú, 97 tonnás járművek 160–180 kilométer per órás sebességre képesek. A kocsiszekrények találkozásánál hajtás nélküli Jacobs-forgóvázak futnak. A szélső kocsik szélső forgóvázait két-két, egyenként 298 kilowatt teljesítményű Deutz-dízelmotor mozgatja, az 1192 kilowatt összteljesítményt mechanikus ZF sebességváltó adja át a tengelyekre. A motorkocsik két orr-része körül gumipárnázat fut végig, e tulajdonságuk okán kapták „gumiorrú” becenevüket. A megoldás nem dizájnelem: a vezetőállás kezelőpultját, valamint a vezér székét egy nagyméretű ajtóra szerelték, melyet a járművek összekapcsolásakor befelé lehet hajtani, ezzel a járművek utastere teljes hosszban átjárhatóvá válik.

(Nyitóképünkön a motorvonatok kirakodása a konstancai kikötőben. Kép forrása: clubferoviar.ro)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek