Megvan a győztes

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2013.09.03. 14:00
kiskep

A vasúti személyszállításban bekövetkezett fokozatos liberalizációnak köszönhetően Csehországban az állami szolgáltatón (České dráhy) kívül a Regiojet és a Leo Express magáncégek is versenyeznek az utasokért a legkihasználtabb vonalon, Prága és Ostrava között. És akkor még csak a legnagyobb játékosokat említettem, hiszen Csehországban ezeken kívül több kisebb magánvasút is van még a s(z)íntéren (például GW Train Regio, Železnice Desná).

A Leo Express Premium kategóriában ezt nyújtja. Igaz, ide már nem olyan olcsó a jegy<br>(fotó: Leo Express)

A Leo Express 2013 első félévében 85,5 millió koronás (998 millió forint) veszteséggel számol, ami megközelítőleg ugyanannyi, mint a cég bevétele (86,8 millió korona). A Student Agency leányvállalata, a Regiojet a múlt évi gazdálkodását 76 millió koronás (887 millió forint) hiánnyal zárta 267 millió koronás bevétele mellett. Az állami vasúttársaság személyszállító üzletága nem hozta nyilvánosságra adatait, amit azzal indolkolt, hogy túlságosan összetett lenne lebontani a bevételi és kiadási tételeket csak és kizárólag a Prága–Ostrava vonalra, ezen belül pedig még tovább menve, csak a Pendolino járatokra. Annyi azonban bizonyos, hogy nincs minden Pendolino járat tele, sőt van olyan is, amikor az első osztály utasait egy kézen meg lehet számolni. Az árakat nézve a ČD is minden bizonnyal sok veszteséget termel a Pendolinóival.

A jegyárak

Ebből az következik, hogy a vasúti konkurencia győztese egyértelműen az utas, hiszen a versengésnek köszönhetőn nagyon olcsón juthat jegyhez, főleg ha jó előre tudja utazása időpontját. A vasúttársaságok versenye a Prága–Ostrava vonalon még 2011-ben kezdődött, azóta lényegesen javult a szolgáltatás, a jegyek ára pedig a minőségi javulással fordított arányban csökkent. A három konkurens cég persze egymást sározza azzal, ki tehet arról, hogy az árak ennyire alacsonyak. Leginkább a ČD-t hibáztatják, állításuk szerint a nemzeti vasúttársaság megengedheti magának az áron aluli jegyek árusítását, mivel máshol (az államilag finanszírozott vonalakon) befoltozza a hiányt.

Csak úgy sikálják, hogy csillogjon. Odafigyelnek a tisztaságra, a végállomásokon mindig megtörlik az orrát a Pendolinóknak<br>(fotó: a szerző)

A vasúttársaságok érdemi javulást a bevételek növekedése, vagy a hiány csökkenése terén a jövőben sem várnak. Vasúti szakértők szerint három versenytárs ugyanazon a vonalon már sok, s előbb-utóbb valamelyik szolgáltató elhagyja majd a számára veszteséges vonalat.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

IdeenzugCity, a jövő motorvonata

Kiss Bertalan   ·   2021.07.29. 20:05

A Deutsche Bahn bemutatta a jövő motorvonatának életnagyságú modelljét, több, merőben új fejlesztéssel, például a napi forgalomnak vagy útvonalnak megfelelően variálható utastér kialaíktás – gombnyomásra.

Vasút Nagyvasút

Részleges államosítás a brit vasúton

iho/vasút   ·   2021.07.27. 15:00

Az új szervezet feladata lesz a pályavasút működtetése, a pálya tulajdonosi jogainak gyakorlása és karbantartása mellett a hálózat fejlesztése, a menetrend egyeztetése, a viteldíjak meghatározása és beszedése is.